#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Zvýšení cel EU na čínské elektrovozy může poškodit německý autoprůmysl, tedy a českou ekonomiku

12. června 2024

Přitom cla EU budou mnohem nižší než ta, jež na čínské elektroauta zavádějí USA

Dnes oznámené navýšení cel EU na čínské elektrovozy může zásadně poškodit německý autoprůmysl. Tím pádem tedy i českou ekonomiku, jež je německému autoprůmyslu klíčovým subdodavatelem. A to jsou přitom cla EU mnohem nižší než ta, která na čínské elektrovozy zavádějí Spojené státy.

Navýšení cel EU ostatně vzápětí kritizoval Německý svaz automobilového průmyslu VSD, jenž uvedl, že opatření nezvýší konkurenceschopnost evropských automobilek.

Přitom USA letos v květnu oznámily zvýšení cel na čínská elektroauta z 25 na 100 %. EU je zvyšuje z 10 až na zhruba 38 %. Jenže do USA se prakticky žádné elektrovozy z Číny nedovážejí. Spojené státy totiž neuplatňují zdaleka tak přísné emisní normy a regulace jako EU, takže americké automobilky mohou elektromobilitu rozvíjet vlastním tempem, organicky, v poklidu bok po boku s tradičními auty se spalovacími motory.

Automobilový průmysl v EU je ale pod daleko větším, ideologickým tlakem. Přísnější normy a regulace, než jakým čelí americké automobilky, snižují konkurenceschopnost evropských značek, což pak otevírá prostor na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny.

Takže zatímco do USA se čínské elektrovozy prakticky nedovážejí, do EU v razantně rostoucí míře ano (viz graf níže). Tomu tedy nyní chce Brusel zabránit. I za tu cenu, že poškodí zmíněné německé automobilky, neboť Čína, jak už varovala, jim v odvetě dalšími cly ztíží přístup na část svého trhu, která je jim z hlediska jejich odbytu důležitější než jiným automobilkám.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře