Řidiči v ČR si opět sáhnou hlouběji do kapsy. V uplynulých sedmi dnech zdražil jak benzín, tak nafta, i když jen nepatrně. Průměrná cena benzínu Natural 95 se oproti situaci před týdnem zvýšila o dva haléře na litr a činí 27,97 koruny za litr. Benzín je tak nejdražší od druhé poloviny srpna. Nafta nyní stojí 27,11 haléře za litr, tedy též o dva haléře více než před týdnem.
V příštím týdnu lze v ČR očekávat stagnaci cen pohonných hmot. Ceny ropy na světových trzích totiž v tomto týdnu poklesly, a to kvůli obavám z pomalejšího než předpokládaného zotavování čínské ekonomiky, která je klíčovým tahounem globální poptávky po ropě. Obchodníkům s ropou na klidu nepřidává ani opětovně se zhoršující pandemická situace v Evropě, kde dochází ke zpřísňování karanténních opatření, což je případ také České republiky. Dalším důvodem poklesu cen ropy jsou náznaky, že kartel OPEC začne těžit více ropy už v lednu 2021. Nicméně podstatná část obchodníků s ropou stále věří, že kartel ponechá současná přísná omezení těžby v platnosti i po značnou část příštího roku.
V horizontu dvou až tří týdnu pak v ČR může nastat citelnější zlevňování pohonných hmot. K němu by vedlo ochromení silniční dopravy, podobné tomu, které nastalo v době jarní karanténní uzavírky tuzemské ekonomiky, kdy poptávka po pohonných hmotách klesala zhruba o třicet procent. Nyní však jsou čerpadláři finančně vyčerpaní a druhou lnu pandemie v rozsahu vlny první by někteří z nich nepřežili. Čerpací stanice na jaře musely na citelné snížení poptávky po pohonných hmotách reagovat ponížením svých marží. Takže vznikl tlak na pokles cen pohonných hmot. Ten ještě umocnil dramatický propad cen ropy na světových trzích.
Ten se však nyní nekoná. Riziko karanténních opatření, která snižují poptávku po ropných produktech, se totiž nyní z globální perspektivy týká převážně „jen“ Evropy, což z hlediska obchodníků s ropou nepředstavuje dostatečnou hrozbu. Jinde ve světě se zdá být výhled poptávky po ropných produktech příznivější. Navíc optimismus vhání obchodníkům s ropou do žil také chování jednotlivých členů kartelu OPEC a dalších klíčových těžařů ropy, kteří dodržují poměrně striktní limity těžby, na nichž se přelomově dohodli na jaře. Přestože se množí zmíněné spekulace, že razantní škrty v těžbě vydrží kartelu jen do konce letošního roku.
Podle mezinárodního srovnání, platného pro říjen, je benzín aktuálně levnější než v Česku tradičně v Bulharsku či Rumunsku, avšak také opět v Polsku. Ve Slovinsku je nyní cenově srovnatelný. V Maďarsku, na Slovensku, v Rakousku, v Chorvatsku a také tradičně v Německu či v Itálii je dražší. Nafta je levnější než v ČR v zemích, jako je opět Bulharsko či Rumunsko. V Polsku je cenově srovnatelná se situací v ČR. Ve Slovinsku, v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Chorvatsku či Itálii je cena nafty vyšší než v ČR.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.