Česko je pod sněhem. Zemi zasáhla zimní kalamita. Pořádně za ni zaplatí i stát, resp. daňový poplatník. Odklízení sněhu totiž pochopitelně není zadarmo.
Ceny za úklid zimní nadílky se podstatně liší. Liší se i podle toho, zda jde o ruční nebo strojový úklid. Nejlevnější firmy dostávají za úklid sněhu z veřejných rozpočtů zhruba 150 korun (a DPH) na hodinu a osobu.
Opravdovým „ternem“ je úklid sněhu na železnici. Firmy, které jej pro stát zajišťují, si za hodinou úklidu, například nádraží, říkají až o 600 korun. Tyto údaje vyplývají z registru smluv, který provozuje ministerstvo vnitra od roku 2016.
Konečnou cenu ovlivňuje intenzita konkurence mezi firmami, které odklízení zajišťují, lokalita, její rozsah či krajinné a technické parametry. Dražší je pochopitelně odklízení například ve svátek než ve všední den.
K uvedeným částkám je třeba ještě přičíst příplatek za pohotovost, který se pohybuje od 20 do 50 korun, a případně i cenu za dopravy na místo odklízení. Za kilometr dopravy si v takovém případě firmy účtují 20 až 25 korun.
Celkově lze říci, že úklid sněhu na železnici je pro veřejné rozpočty až třikrát dražší než úklid sněhu ve městech.
Silničáře na úrovni kraje pak sněhová kalamita současného rozsahu vyjde řádově na desítky milionů korun. Záleží ovšem opět ne její intenzitě, velikosti kraje, resp. na množství kilometrů, které musí silničářské pluhy najezdit, a hmotnosti soli, kterou komunikace posypávají. Při průměrné zimě platí kraje za odklízení sněhu ze silnic řádově nižší stovky milionů korun ročně.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.