Zatímco před dvěma lety podle tehdejšího průzkumu agentury Nielsen Admosphere zůstávalo 93 procent Čechů na Silvestra doma, letos toto číslo bude nižší, méně než devadesátiprocentní. Obliba silvestrovských pobytů totiž rok co rok narůstá. Podle dat agentury Invia, jedničky v prodeji zájezdů přes internet, je letošní nárůst objednávek silvestrovských zahraničních pobytů meziročně více než desetiprocentní. Prim z „lyžařských“ destinací hrají Rakousko a Itálie, z těch prosluněných přímořských pak Egypt a Dubaj. Populární jsou ještě maďarské termální lázně.
Silvestra každoročně slaví přibližně 85 procent dospělé české populace. Ti, kteří jej slaví, letos za silvestrovské oslavy dají v průměru 2250 korun. Tato suma zahrnuje výdaje za potraviny (průměrně 1100 Kč), alkohol (průměrně 600 kč) či pyrotechniku (průměrně 550 Kč), nikoli ovšem za silvestrovské zájezdy a pobyty. Celkově Češi letos vydají za Silvestra, včetně silvestrovských zájezdů a pobytů, zhruba čtrnáct miliard korun. Z hlediska obchodníků je tak Silvestr i letos druhou nejvýnosnější sváteční příležitostí, umisťuje se po suverénně vedoucích Vánocích a před Velikonocemi.
Předsilvestrovských nákupů se týká to samé, co těch předvánočních. Stále častěji je Česi uskutečňují prostřednictvím e-shopů. V roce 2014 činil podíl předvánočního obratu tuzemských e-shopů na celkových maloobchodních tržeb za celé čtvrté čtvrtletí 8,5 procenta. V roce 2016 to bylo historicky poprvé přes deset procent, loni už 14,2 procenta. Letos se podle odhadu poprvé v dějinách přiblíží hodnotě šestnácti procent. Podobně citelným tempem roste podíl předsilvestrovských nákupů uskutečňovaných online.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.