Za mikulášskou nadílku Češi utratí bezmála 600 milionů korun
Zítra se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků 8. nejvýnosnější událost v roce (viz tabulka níže).... více
Zítra se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků 8. nejvýnosnější událost v roce. Po Vánocích, Silvestru, Velikonocích, Dušičkách, ale také Mezinárodním dni žen, Valentýnu a Dni matek.
Češi během Mikuláše ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci. Zvýšené jsou samozřejmě také výdaje ze služby specializovaných agentur, které návštěvu mikulášské trojice třeba přímo v bytě zákazníka zajišťují.
Často jsou ale návštěvy Mikuláše, čerta i anděla uskutečňovány v rámci sousedské či obecní výpomoci a související finanční plnění pak mnohdy probíhají v šedé zóně. Mikulášské daňové úniky se pak mohou počítat i na vyšší desítky milionů korun.
Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi – zejména sociálně slabší – mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční. V uplynulých letech bylo takových rodin více než letos a než obvykle, kvůli energetické drahotě a obecně inflaci více. Letošek je tedy jakýmsi návratem blíže normálu.
Letos se tak bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat zhruba dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Lidé v ČR své výdaje spjaté s mikulášskou oslavou navýší průměrně na zhruba 380 korun, z loňských 300 korun. Mikulášské výdaje tedy celkově dosáhnou zhruba 750 milionů korun. Mikulášské výdaje tak představují zhruba 1,5 procenta letos předpokládaných výdajů vánočních.
Zítra se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků 8. nejvýnosnější událost v roce (viz tabulka níže).... více
Na dnešek letos připadá Den matek. Obchodníci, včetně e-shopů, proto registrují nebo ještě očekávají zvýšené tržby. A to zejména za... více
Mezinárodní den žen, který každoročně připadá na 8. března, si v Česku připomíná více než čtvrtina dospělé populace. Vyplývá to z průzkumu... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.