#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Výsledky Volkswagenu jsou ještě horší, než se čekalo – a to se moc nečekalo

31. října 2024

Jednou z mála světlých výjimek je Škoda. Německá automobilka bude muset zavírat fabriky, propouštět či snižovat a zmrazovat mzdy

Největší evropská automobilka Volkswagen dnes zveřejnila výsledky svého hospodaření v letošním třetím čtvrtletí. Výsledky převážně zaostaly za očekáváním analytiků, což jen zesílí tlak vedení na provedení bolestivých řezů. Již dnes vedení automobilky zahajuje další kolo náročných jednání s odbory. Jednou z mála světlých výjimek v hospodaření koncernu jsou výsledky tuzemské automobilky Škoda Auto, která ve třetím čtvrtletí naopak očekávání analytiků překonala.

Provozní zisku Volkswagenu dosáhl ve třetím kvartále 2,86 miliardy eur při tržbách 78,5 miliardy eur. Oba ukazatele jsou meziročně nižší. Provozní marže se smrskla na 3,6 procenta, tedy nejníže za více než čtyři roky, od doby covidové pandemie.

Škoda Auto vykázala provozní zisk ve výši 550 milionů eur, přičemž analytici oslovení agenturou Bloomberg v konsensu předpokládali zisk necelých 452 milionů eur. Výsledek Škody je tak o zhruba 22 procent nad očekáváním. Z hlediska provozního zisku dopadla lépe než samotný segment osobních vozů značky Volkswagen, což je vlastně vlajková loď celého koncernu. Tento segment totiž vykázal provozní zisk jen 375 milionů eur, zatímco experti čekali výsledek více než dvojnásobný, totiž zisk necelých 777 milionů eur. Za očekáváním zaostala také automobilka Seat, segment komerčních vozů Volkswagenu, segment luxusních sportovních vozů či segment palubního softwaru Cariad. Naopak, vedle Škody překonala očekávání ještě například automobilka Traton, další součást koncernu Volkswagen, jež vyrábí komerční vozy typu užitkových aut nebo autobusů – pod její křídla spadá třeba Scania, Man nebo Neoplan.

Šéfka odborů Volkswagenu Daniela Cavallová už v pondělí uvedla, že „vlajková automobilka“ celého koncernu, Volkswagen, chce v Německu zavřít minimálně tři fabriky. Podle ní jsou ohroženy desítky tisíc pracovních míst. I ti, kteří si své místo v automobilce udrží, se ale prý musí připravit na desetiprocentní snížení mezd a na jejich zmrazení pro léta 2025 a 2026.

O víkendu přinesl list Handelsblatt zprávu o tom, že vedení Volkswagenu zvažuje několik opatření, která by umožnila seškrtat náklady za v přepočtu více než 100 miliard korun. Vedení automobilky podle listu zvažuje zavření hned několika jejích závodů v Německu, dále plošné snížení mezd zaměstnanců o 10 % a zmrazení mezd pro léta 2025 a 2026. Dnes zveřejněné výsledky Volkswagenu dále zvyšují naléhavost provedení těchto či podobných opatření.

Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility. Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii; během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře