Poslanecká sněmovna definitivně schválila transpoziční novelu o elektronických komunikacích. Novela, jež nyní čeká na prezidentův podpis, zpřísňuje pravidla marketingových volání. Měla by vstoupit v platnost už letos v prosinci. Šest měsíců poté, tedy od začátku května příštího roku, tedy nebudou smět být aktivním telemarketingem obtěžováni všichni ti, kteří s tím do té doby nevysloví souhlas.
Pokud lidé budou chtít, aby jim telemarketingoví operátoři volali, budou s tím muset explicitně souhlasit, nahlášením ve veřejném účastnickém seznamu. Novela totiž zavádí automatický předpoklad nesouhlasu s přijímáním telemarketingových hovorů. Pouze ti, kteří vyjádří svůj souhlas, budou po vstupu novely v platnost a uplynutím půlroční lhůty moci být příjemci telemarketingových hovorů.
Novela tedy dramaticky omezuje záběr a využitelnost aktivního telemarketingového obvolávání. To je stále rozšířeným způsobem oslovování potenciální klientely, ze strany firem z nejrůznějších segmentů, včetně finančního nebo energetického.
Aktivní telemarketing je zdrojem přivýdělku pro tisíce a tisíce brigádníků. Dlouhodobě patří pozice telefonisty či telefonistky mezi nejvyhledávanější brigády. Jde totiž o práci, k níž není potřeba přílišné kvalifikace, přičemž operátoři zároveň pracují „v teple“ call centra. Jestliže navíc disponují obchodním talentem, mohou si díky bonusům vydělat až 200 korun za hodinu. To už je solidní, výrazně nadprůměrný brigádnický výdělek.
Od příštího roku ale telefonních operátorů výrazně ubude. Praktické znemožnění aktivního telemarketingu připraví o práci tisíce brigádníků.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.