Přeprava Suezem je opět v ohrožení, hrozí růst cen
Celých dvanáct procent světového obchodu se uskutečňuje skrze Suezský průplav. Jenže přeprava tímto kritickým bodem je nyní opět v ohrožení. Jemenští... více
Spojené státy zvažují vojenský úder proti jemenským povstalcům, Húsíjům. V podstatě by šlo o zahájení proxy války mezi USA a Íránem, neboť Teherán povstalce podporuje. Dosavadní konflikt mezi Izraelem a Hamásem by se tak rozšířil.
Húsijové v Rudém moři útočí na – zejména – západní plavidla, a ochromují tak mezinárodní obchod. Činí tak ze msty za odvetný útok Izraele na teroristy z Hamásu v Gaze, které taktéž podporuje Írán.
Rozšíření dosavadního konfliktu mezi Izraelem a Hamásem může mít za následek závažný otřes na celém Blízkém východě, čehož důsledkem by byl výrazný růst cen ropy či zemního plynu. Ten ale hrozí i takto, neboť bez zásahu proti Húsijům budou plavidla, včetně tankerů, nucena vyhýbat se jak Rudému moři, tak i Suezskému průplavu (a obeplouvat celou Afriku kolem Mysu Dobré naděje). To v důsledku přepravu až o čtrnáct dní prodlouží, a tedy prodraží – a nejen přepravu ropy či zkapalněného plynu.
Evropa, jež se odstřihává hlavně od potrubních dodávek ruské ropy či ruského plynu, je na dostatečné „splavnosti“ Suezu závislejší než kdykoli v minulosti. Bez ní v EU oživí inflační tlaky.
Možné rozhoření proxy války mezi USA a Íránem je ovšem i dalším dokladem geopoliticky stále napjatější situace ve světě. Za tohoto stavu ještě více do očí bije krátkozrakost stoupenců Green Dealu EU a jejich neschopnost vidět podstatné věci v souvislostech a širším kontextu.
Patrné je to i nyní v Česku, v probíhající kauze Liberty Ostrava…
Nesvalujme totiž kolapsový stav hutí Liberty Ostrava pouze na jejich nezvládnuté řízení v podání majitele Sandžíva Gupty. Hutím škodí drahé energie, drahé emisní povolenky a vůbec celá zelená agenda EU. Jistě, můžeme říci, že hutní výroba v EU je přežitkem, reliktem 20. století, že je „fuj“.
Pak se ale nedivme, až zase – jako nyní – budeme muset žadonit o prodloužení výjimky na dovoz oceli z Ruska a dále tak financovat jeho válčení, jelikož se bez ruské oceli neobejdou tuzemské automobilky jako Škoda Auta či nošovická Hyundai.
Nebo se pak nedivme, až budeme ještě více závislí na Číně, která představuje naprostou globální jedničku v produkci oceli (viz graf). Proč asi?
Nejen osobní vozy; ani tanky či vojenské letouny bez ocele vyrobit nejde.
Green Deal prostě Evropu vojensky oslabuje, ba potenciálně decimuje, což je v této době obzvláště na pováženou. A mělo by se to konečně začít říkat nahlas.
K čemu nám budou o pár procent nižší globální emise oxidu uhličitého, když Evropa jako taková, jak ji známe, resp. tedy její po staletí budovaná identita a soustava hodnot, zanikne?
Celých dvanáct procent světového obchodu se uskutečňuje skrze Suezský průplav. Jenže přeprava tímto kritickým bodem je nyní opět v ohrožení. Jemenští... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.