#Lukáš Kovanda, Ph. D.

„Suchej únor“ letos připraví prodejce alkoholu až o miliardu korun. Stát vybere méně na dani, prodejci limonád se ale radují

4. února 2020

Stále populárnější akce „Suchej únor“ představuje stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody či hypermarkety. Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí totiž  prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos se jejich ztráta přiblíží až miliardě korun.

Loni se podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere zapojilo od akce „Suchej únor“ šest procent dospělé populace v ČR. Vzhledem k tomu, že počet dospělých obyvatel ČR činil k 1. lednu 2019 dle ČSÚ celkem 8,67 milionu, do akce se zapojilo přibližně 520 tisíc z nich.

Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že loni se 90 procentům účastníku akce podařilo její cíl naplnit. To znamená, že necelých 470 tisíc lidí si loni v únoru alkohol opravdu zcela odpustilo, ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak konzumovali (a kupovali).

Jak plyne z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Profi Credit, v roce 2017 utratil průměrný Čech za alkohol zhruba 600 korun měsíčně. Loni se tato částka kvůli obecnému růstu cen, vzestupu kupní síly Čechů a pokračující příznivé makroekonomické situaci pohybovala kolem úrovně 650 korun měsíčně. To tedy znamená, že všichni ti, kteří loni „Suchej únor“ opravdu dodrželi, připravili prodejce alkoholu po celé ČR v ten měsíc o více než 300 milionů korun.

Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část loňského února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jedná se o dalších takřka 17 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.

Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě loni v květnu se alkoholu nedotklo dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 62 400 osob. Ještě více lidí zřejmě vydrželo alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připravili prodejce alkoholu počínaje březnem 2019 až do konce loňska v souhrnu o dalších zhruba 300 milionů korun.

Sečteno, podtrženo, loni „Suchej únor“ připravil prodejce alkoholu o zhruba 620 milionů korun.

Pro prodejce alkoholu je ovšem tou nejkrušnější zprávou to, že popularita akce „Suchej únor“ v posledních letech rok od roku citelně narůstá. Poprvé se konala v roce 2013, ještě v roce 2017 se jí zúčastnilo pouze jedno procento dospělé populace v ČR. V roce 2018 už to ale byla tři procenta. No a loni zmíněných šest procent.

Vzhledem k tomu, že znatelný růst povědomí o akci „Suchej únor“ pokračuje, nelze vyloučit, že letos se zúčastní až devět procent populace ČR. To by znamenalo, že celková letošní ztráta plynoucí z akce „Suchej únor“ pro prodejce alkoholu se přiblíží až jedné miliardě korun. Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.

Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké „nealko“.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře