Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu zvrátily předchozí zdražující tendenci a zlevnily. Už totiž plně absorbovaly více než osmiprocentní prosincové zdražení ropy na světových trzích. Benzín i nafta zlevnily shodně o šest haléřů na litr, na průměrnou cenu 32,32, resp. 32,03 koruny za litr.
V příštím týdnu lze očekávat další zlevňování, v rozsahu od deseti do dvaceti haléřů. Bude záležet hlavně na tom, jak závažné bude šíření nákazy koronavirem. Čím závažnější možná epidemie, či dokonce pandemie bude, tím výrazněji klesnou v příštích týdnech českým řidičům ceny benzínu i nafty.
Šířící se nákaza koronavirem, jejíž ohnisko je v jedenáctimilionovém čínském městě Wu-chan, které má tedy více obyvatel než New York, děsí investory i obchodníky s ropou. Takže dnes padají nejen asijské, zejména čínské akcie (a termínové kontrakty na ty evropské a americké, kde se teprve začne obchodovat), ale právě také ropa. Ropa typu Brent tak zlevňuje nejníže od prvního prosincového týdne. Nyní se barel tohoto druhu ropy prodává za 62,30 dolaru.
Nákaza dosud zabila sedmnáct osob, stovky dalších jsou koronavirem infikovány. Nákaza se z pevninské Číny už rozšířila také třeba do Hong Kongu, Thajska, Jižní Koreje a Spojených států. Ve Wu-chanu už je vyhlášena karanténa, vyřazena z provozu tamní městská hromadná doprava, přičemž úřady lidem doporučují, aby cestovali jen v nejnutnějších případech. To vše přitom pouhý den před začátkem oslav čínského nového roku, které každoročně vedou k největší migraci na planetě, když naráz cestují – například za příbuznými – stovky milionů Číňanů a obyvatel některých dalších asijských zemí. Ve Wu-chanu zavládly po vyhlášení karantény města dnes dopoledne tamního času chaos a panika.
Hrozí tedy, že leteckým přepravcům nebo třeba maloobchodníkům v zasažené oblasti – a nejen tam – výrazně klesnou tržby a potenciálně tedy i ziskovost, takže investoři se zbavují příslušných akcií, třeba akcií společností dodávajících luxusní zboží nebo provozující zábavní parky. Například Makao, ráj turistického ruchu a hazardu, už podle místních médií kvůli koronaviru zrušilo veškeré plánované oslavy čínského nového roku.
Výrazné snížení objemu letecké přepravy a ochromení turistického ruchu, které šíření nákazy patrně způsobí, snižuje výhledově poptávku po leteckém palivu. Americká banka Goldman Sachs uvedla, že pokud nákaza koronavirem nabude rozsahu pandemie SARS z doby před sedmnácti lety, která usmrtila takřka 800 lidí, klesnou ceny ropy zhruba o tři dolary na barel. Ruku v ruce s tím by klesaly ceny pohonných hmot, včetně těch u českých čerpacích stanic.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.