#Lukáš Kovanda, Ph. D.

S šedou ekonomikou je to jako se zubní pastou

27. července 2015

POPEKONOMIE
Občané ochotně deklarují svůj příjem tehdy, když politický proces považují za férový a legitimní

Elektronická evidence tržeb (EET), kterou ministr financí Andrej Babiš hodlá zavést, představuje opatření, které má odrazovat od daňových přečinů. Odrazujících opatření je pochopitelně více, třeba zvýšení postihů nebo intenzivnější kontroly z finančního úřadu. Ekonomové, kteří opravdu zevrubně zkoumali vliv zavedení těchto opatření na velikost šedé ekonomiky, však Babišovi radost neudělají. „Empirické důkazy úspěšnosti odrazujících opatření jsou slabé: opatření v daňové oblasti a deregulace zjevně fungují mnohem lépe,“ uzavírají svoji analýzu z roku 2010 ekonomové Lars Feld a Friedrich Schneider. Mnohem účinnější je podle nich snížení daňové (včetně sociálních odvodů) a regulatorní zátěže.
Ve studii z roku 2007 Feld se Schneiderem a ještě kolegou Andreasem Schmidtem zkoumali odrazující opatření na německých datech z let 1974 až 2001. Zjistili, že pravděpodobnost odhalení daňového přečinu, měřená počtem firem na kontroly z finančního úřadu, nemá žádný vliv na velikost šedé ekonomiky.
Data tedy docela přesvědčivě odhalují, že velikost šedé ekonomiky bude plus minus stejná, ať už s evidencí tržeb, či bez ní.
Ostatně něco takového potvrzuje chorvatská zkušenost, jelikož šedá ekonomika se tam i v posledních letech (tj. s EET v praxi) zmenšuje pomaleji než v Česku, kde EET dosud není.
Naopak státu se mnohem spíše může vyplatit „přátelský“ přístup k daňovým poplatníkům. Zmíněný Feld společně s ekonomem Brunem Freyem shrnuli svůj výzkum takto: „Občané ochotně deklarují vlastní příjem i tehdy, pokud za své daně nezískávají plný ekvivalent veřejných statků a služeb. Ale pouze v tom případě, že politický proces považují za férový a legitimní. Přitom pokud daňová správa přistupuje k poplatníkům přátelsky, zvyšuje se jejich poctivost při plnění odvodních povinností.“ K „přátelskému“ přístupu, k přístupu na základě vzájemného respektu, má zvažovaná EET pochopitelně hodně daleko. Stát jejím zavedením naopak dává najevo, že občanům pranic nevěří.
Přitom existují dokonce i studie, které uvádějí, že lidé začnou své daňové povinnosti plnit méně poctivě poté, co úřady zvýší postih za daňový přečin. Zvýšení postihu nebo zintenzivnění jiné formy odrazování, například zavedením EET, tak ve skutečnosti dále vytěsňuje vnitřní motivaci lidí dostát své občanské povinnosti nebo činit kroky podporující jakési obecné blaho – prostě „platit daně, protože se to má“.
S šedou ekonomikou je to trochu jako se zubní pastou. Je docela snadné lidi do šedé zóny zahnat, „vymáčknout je tam“. Vysokou daňovou zátěží, vysokými odvody, korupcí ve státní správě, předraženými zakázkami, neefektivním zajišťováním veřejných služeb a statků či třeba i „nepřátelským“ přístupem pracovníků daňové správy. Mnohem těžší je dostat lidi zpátky do oficiální zóny, „vmáčknout je zase zpět“.

Vyšlo v Euru.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře