#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Problémové boeingy budou uzemněny asi až do října. České vzdušné přepravě tedy hrozí o to větší ztráty a komplikace

23. dubna 2019

Je to špatná zpráva pro českou leteckou přepravu, její zaměstnance i pasažéry. Uzemnění problémových letadel Boeing 737 MAX by mohlo trvat až do října. Dosud se přitom mělo za to, že odstávka by mohla skončit už v květnu nebo v červnu, tedy ještě před prázdninami.

Pokud by uzemnění skončilo až po sezóně dovolených, bude to značit závažné problémy v dané oblasti i v Česku. Samotnou firmu Boeing by odstávka jen za letošní první čtvrtletí mohla vyjít až na miliardu dolarů. Každý další měsíc, dubnem počínaje, ale firmu vyjde na 1,5 až 1,75 miliardy dolarů. Pokud by uzemnění trvalo až do října, přijde Boeing minimálně o deset miliard dolarů.

Pokud odstávka skončí po prázdninách, celá letošní sezóna dovolených v Česku a v Evropě i světě obecně jí bude poznamenána. Tisícům Čechů se zkomplikují dovolené. Už o velikonočním víkendu se jedna z komplikací dostavila. Letadlo společnosti Smartwings muselo nouzově kroužit kvůli závadě, nakonec přistálo se zpožděním půldruhé hodiny. Na další let se pak vydalo s pětihodinovým zpožděním. Smartwings totiž nemá dostatek náhradních strojů, právě kvůli uzemnění Boeingů 737 MAX.

Co hůř, zejména při delší odstávce hrozí v české vzdušné přepravě propouštění, ztráty tuzemských aerolinek či regionálních letišť – ty by zaplatil daňový poplatník.

Dominantní tuzemský letecký přepravce v důsledku uzemnění přišel zhruba o třetinu letounů. To už se musí projevit. O práci se strachuje personál aerolinek. S nástupem sezóny dovolených ovšem množství komplikací rapidně vzroste, protože aerolinky či cestovní kanceláře s problémovými boeingy počítají i pro své charterové lety.

Uzemnění letadel typu Boeing 737 Max současně ohrožuje česká regionální letiště a jejich zaměstnance. Ve vážných hospodářských potížích, spojených s propouštěním, se v letošní sezóně může ocitnout například Letiště Leoše Janáčka Ostrava nebo pardubické letiště.

Nově vyšlo najevo, že v Ostravě Smartwings proškrtají třináct procent spojů k moři. Kvůli odstavení problémových boeingů zruší celkem 124 letů z Ostravy. Z Pardubic letos Smartwings nebude operovat lety do dovolenkových destinací v Řecku, Turecku či Bulharsku.

Lety regionálních letišť ovšem ruší nejen společnost Smartwings, která kvůli nucenému uzemnění zmíněných typů boeingů plánuje letos zrušit osm procent letů. Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 Max a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezóny. Nová letadla Boeing 737 Max tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily.

Lety ale ruší také třeba aerolinka Ryanair, která ze své nabídky stahuje lety z Pardubic do Londýna.

Zrušené lety znamenají pro pardubické či ostravské letiště závažný výpadek tržeb. Už loni přitom pardubické letiště bylo ve ztrátě zhruba 20 milionů korun, letos může být až dvojnásobná. Akcionáři letiště jsou město Pardubice a Pardubický kraj, tudíž ztráta je nepříznivě poznamená zejména obecní, resp. krajský rozpočet. V konečném důsledku ji ale ponese daňový poplatník. Ani jeho kapsa není bezedná, takže části zaměstnanců letiště hrozí propouštění, aby se ztráta zmírnila.

Ostravské letiště zase přijde celkem až o třicet procent letních charterových letů. Kvůli uzemnění boeingů ruší své lety jak letecké společnosti, tak cestovní kanceláře.

Regionální letiště přitom i bez uzemnění poslední dobou bojují o přežití. Potýkají se se stále nedostatečným počtem odbavených pasažérů a nízkým počtem linek. Karlovarské letiště musel loni finanční injekcí stavět na nohy kraj, a to kvůli odlivu ruské klientely. Ostravské letiště decimuje blízká polská konkurence, takže za posledních patnáct let se mu nepodařilo výrazněji navýšit počet linek – navzdory miliardám, které do něj kraj nasypal.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře