Pohonné hmoty budou zlevňovat i v příštích sedmi dnech. Důvodem je totiž pokles cen ropy na světových trzích způsobený obavou z dopadu šíření delta mutace covidu. Ta se nyní poměrně závažně šíří například v Číně, která představuje globálně největšího dovozce ropy.
Agentura Bloomberg označuje nynější šíření koronavirové nákazy v Číně kvůli své plošnosti za tamní nejvážnější covidovou hrozbu od propuknutí pandemie na ve Wu-chanu na sklonku roku 2019.
Čína dnes zavedla nová cestovní omezení a také omezení obecně stran pohybu lidí. Úřady omezují veřejnou dopravu a taxi v takřka 150 nejhůře zasažených oblastech země. V samotném Pekingu dochází k omezení železniční a podzemní veřejné dopravy. Hongkong znovu zavádí karanténní opatření pro návštěvníky z kontinentální Číny.
Ropa Brent se v důsledku opětovné obavy z globální covidové pandemie propadá k 70 dolarům za barel. Ještě začátkem srpna přitom stála přes 75 dolarů za barel.
Zlevnění pohonných hmoty nastane i v dalších zemích, do nichž čeští řidiči často cestují. Benzín je tradičně výrazně levnější než v ČR v Bulharsku a Rumunsku. Levněji jej aktuálně řidiči tankují ale také v Polsku, Slovinsku a Maďarsku. Cenově srovnatelný je benzín v Rakousku. Na Slovensku, v Chorvatsku a tradičně v Německu či Itálii je pak dražší než v ČR. Řidiči dieselů tankující v ČR jsou na tom lépe, neboť levněji mohou naftu koupit ze zemí EU pouze v Bulharsku a Rumunsku. V Polsku je její cena prakticky srovnatelná s cenou v ČR. Ve všech dalších zemích EU je nafta dražší než v ČR.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.