#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Pohonné hmoty v Česku musí zdražit o 12 až 13,50 Kč/l, pokud mají být plněny klimatické cíle v rámci vládou právě přijímaného „českého Green Dealu“

16. července 2024

Jde o závěr týmu výzkumníků z německého Potsdamského institutu otázek klimatu

O kolik musí v rámci Green Dealu, jehož českou verzi nyní schvaluje vláda, zdražit pohonné hmoty, aby byly plněny emisní cíle? Výzkumníci odpovídají, že o 12 až 13,50 Kč/l.

Konkrétněji.

Tým výzkumníků z Potsdamského institutu pro výzkum otázek klimatu ve studii na dané téma, financované německou vládou, uvádí (zde: https://lnkd.in/ezWuEDPn), že příslušná povolenka musí stát od 175 do 300 eur za vypuštěnou tunu CO2.

Pokud by cena dané povolenky činila 200 eur, a byla tedy spíše ve spodní části uvedeného rozmezí, znamená to růst ceny litru nafty o 53 eurocentů a litru benzínu o 47 eurocentů (zde https://lnkd.in/eqtJAV3z). To je po přepočtu do korun dle dnešního kursu oněch 13,50 Kč/l v případě benzínu a 12 Kč/l v případě nafty.

To je normální vědecký závěr. A jasně by jej lidem měla sdělovat i česká vláda, když tedy nyní příslušnou legislativu schvaluje.

Samozřejmě, existuje možnost zastropování cen a jejich dotování či jiného doplnění mechanismu povolenek na pohonné hmoty, která zajistí, že cenový šok pro konečné zákazníky nebude tak palčivý.

Ale opět: bez uvedeného zdražení benzínu či nafty prostě podle odborníků nebudou plněny klimatické cíle. Politici by tedy měli lidem otevřeně říkat, že buď Česko nebude plnit klimatické cíle, k nimž se zavázalo, nebo prostě pohonné hmoty musí dramaticky zdražit. To je Green Deal.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře