Pohonné hmoty dále zlevňují
Pohonné hmoty v Česku nadále zlevňují. Nafta nadále výrazněji než benzín. Benzín se aktuálně prodává celorepublikově průměrně za 37,38 koruny za... více
Pohonné hmoty v Česku dále zlevňují. V příštím týdnu je třeba počítat s jejich dalším cenovým poklesem. Cena benzínu klesne o zhruba 20 haléřů na litr na úroveň přibližně 36,30 koruny za litr. Nafta zlevní o přibližně 40 haléřů na litr k úrovni 30,70 koruny za litr. Za méně než 31 korun za litr se nafta v Česku prodávala naposledy v červenci 2021. Od té doby však došlo – loni v červnu – ke snížení spotřební daně z ní, o 1,50 koruny na litr. Vláda nyní plánuje vrátit tuto daň na úroveň před loňským červnem. Mělo by se tak stát v polovině letošního léta. To povede ke skokovému zdražení nafty, zhruba o 1,80 koruny na litr, neboť je třeba počítat ještě s DPH z navýšené částky.
Nůžky mezi cenou benzínu a nafty jsou do historicky nevídané šíře ovšem rozevřeny nejen kvůli nižší spotřební dani z motorové nafty. Důvodem je i to, že do EU se dováží nebývalé množství nafty. V důsledku sankcí, které Západ uvalil na ruskou ropu a ropné produkty, včetně nafty, totiž došlo k masivnímu předzásobení a zajištění alternativních dodavatelů. Přitom ovšem do EU nadále ruská ropa proudí. I když s indickou visačkou.
Indie je nyní největším evropským dodavatelem rafinovaných ropných produktů. Před propuknutím války na Ukrajině dodávala do Evropy denně 154 tisíc barelů nafty a leteckého paliva. Nyní je to už 200 tisíc barelů denně, plyne z dat poradenské společnosti Kpler. Indie přitom v současnosti představuje zároveň největšího odběratele ruské ropy, ač před válkou v z Ruska prakticky žádnou ropu nedovážela, kvůli vysokým přepravním nákladům.
Nyní indické rafinérie zpracovávají ruskou ropu nejen k upotřebení na domácím trhu, ale také právě k upotřebení v rámci vývozu do zemí EU. Dochází tak k obcházení sankcí. Indie zaplavuje trhy zemí EU de facto ruskou naftou, která tedy akorát není vyrobena v Rusku, ale v Indii, ovšem stále se tak děje z ruské ropy. Tu Indie získává ve slevě až několika desítek dolarů na barel v porovnání se světovou cenou ropy. Důvodem slevy jsou právě zmíněné sankce Západu proti Rusku.
Šéf diplomacie EU Josep Borell proto tento týden vyzval členské země Unie, aby Indii zabránily v dalším přeprodávání ruské ropy, v podobě třeba „indické“ nafty, do EU.
Opatření proti přeprodávání ropy, resp. ropných produktů by měla být součástí jedenáctého sankčního balíčku EU, který se má zaměřovat zejména na zvýšení efektivity již existujících sankcí, například právě na omezení jejich obcházení.
Pohonné hmoty v Česku nadále zlevňují. Nafta nadále výrazněji než benzín. Benzín se aktuálně prodává celorepublikově průměrně za 37,38 koruny za... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.