Ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu zrychlily svůj propad z předešlých sedmi dní. Zlevňování je v posledních více než třech měsících prakticky soustavné. Bude navíc ještě pokračovat, neboť čerpací stanice v ČR dosud do svých cen nepromítly veškerý propad cen ropy z posledních týdnů.
Benzín v uplynulých sedmi dnech dle údajů CCS zlevnil o 58 haléřů na litr, a to na průměrnou cenu 26,04 koruny za litr. Je tak nejlevnější od května 2009, tedy za takřka jedenáct let. Nafta se včera prodávala za 26,23 koruny za litr, o 60 haléřů levněji než před týdnem. Je nejlevnější od dubna 2016.
Oproti své letošní nejvyšší průměrné ceně, 32,40 koruny za litr, dosažené v polovině ledna, zlevnil benzín již o takřka 6,40 koruny. Nafta oproti svému letošnímu maximu, 32,11 koruny za litr, na které vystoupala před polovinou ledna, zlevnila takřka 5,90 koruny. Nafta zlevňuje pomaleji než benzín, neboť se výrazněji využívá v průmyslu – např. jako topná nafta – nebo v kamionové a nákladní dopravě, které nejsou opatřeními pro boj s koronavirem dotčeny tak závažně jako osobní automobilová přeprava.
V dalším týdnu pohonné hmoty dále zlevní, a to až o 50 haléřů na litr. Během května se cena pohonných hmot postupně propadne až k úrovni 25 korun za litr. Důvodem jsou nadále nízké ceny ropy na světovém trhu. Tuzemské čerpací stanice ještě ve svých cenách plně nezohlednily takřka dvacetiprocentní pokles ceny ropy Brent, k němuž došlo od poloviny dubna. Ceny paliv v ČR se vyvíjí se zhruba čtrnáctidenním zpožděním za vývojem ceny ropy. V posledních sedmi dnech navíc koruna posiluje vůči dolaru, z úrovně nad 25,50 koruny za dolar na hodnotu pod 25 korunami za dolar, což přispívá k tlaku na pokles cen benzínu i nafty u českých čerpacích stanic.
Včera a dnes se nicméně ropě Brent dařilo odpoutávat od svého několikadenního minima pod dvaceti dolary za barel, což lze považovat za známku nadcházející stabilizace trhu. Data společnosti TomTom International například potvrzují, že dopravní situace v čínských městech Pekingu a Šen-čenu plně odpovídala stavu ve stejném období loňska. Dopravní zácpy během denní špičky silničního provozu v těchto městech byly meziročně dokonce ještě intenzivnější. V Šanghaji intenzita jen nepatrně meziročně zaostávala. Jinými slovy, dopravní situace v Číně, jež je největším světovým dovozcem ropy, se v řadě klíčových ohledů již vrátila k normálu. To světovému trhu s ropou poskytuje vítanou vzpruhu. K jeho stabilizaci navíc stěžejně přispěje omezení těžby ropy o zhruba deset milionů barelů ropy denně, na kterém se klíčoví světoví těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem dohodli v tomto měsíci a které platí od zítřka. Těžbu však omezí i země typu Norska, které se jinak mezinárodních dohod o omezení těžby účastní jen naprosto ojediněle.
Cena jednoho barelu ropy Brent vyjádřená v české měně minulý týden podle údajů agentury Bloomberg klesla na úroveň zhruba 408 korun. Jednalo se o nominálně nejnižší korunovou cenu ropy za celé období od března 1999. Dost možná to bylo absolutní korunové dno ropného trhu během celé koronavirové krize.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.