Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu pokračovaly ve svém zlevňování. Benzín zlevnil o 18 haléřů na litr, nafta o 23, takže se benzín aktuálně prodává za průměrnou cenu 31,86 koruny za litr, zatímco nafta za 31,46 koruny za litr. Benzín je tak nejlevnější od loňského dubna, nafta dokonce od loňského března.
Dá-li se v případě šíření koranavirové infekce hovořit alespoň o něčem, co není vyloženě jen negativní, pak o tom, že i českým řidičům zlevňuje pohonné hmoty. V příštím týdnu lze očekávat další zlevňování, v rozsahu opět kolem dvaceti haléřů. Obava z dalšího šíření nákazy totiž ochromuje zejména čínskou ekonomiku, která je největším světovým dovozcem ropy. Pokud tedy tento dovozce zaznamená kvůli koronaviru významný a trvalejší výpadek ekonomické aktivity, tamní dopravy i průmyslu, o ropu bude celosvětově citelně nižší zájem. A právě tato možná vyhlídka ji v uplynulé době citelně zlevnila..
Ropa typu Brent z důvodu obav z šíření nákazy koronavirem zlevnila za poslední měsíc o skoro čtrnáct procent. V pondělí se její cena propadla dokonce až k 53 dolarů za barel, tedy nejníže od 2. ledna 2019.
Sílící koruna však dalšímu zlevňování pohonných hmot v ČR příliš nenahrává. Česká měna sice zhodnocuje vůči euru, a to na svá maxima od října 2012, avšak vůči dolaru nikoli. Euro samotné se totiž aktuálně propadlo na své 32měsíční minimum vůči dolaru.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.