Pohonné hmoty budou zdražovat také v příštím týdnu, v rozsahu kolem 15 haléřů na litr. Důvodem je růst cen ropy na světových trzích. Ropa typu Brent za posledních čtrnáct dní zdražila o více než pět dolarů na barel, z úrovně 71,30 na více než 76,30 dolaru za barel. Tuto zdražení tuzemští čerpadláři teprve ještě do cen benzínu a nafty v ČR promítnou.
Za růstem cen ropy je zejména to, že mezinárodní obchodníci pomalu, ale jistě setřásají svoji srpnovou obavu z fatálního šíření delta mutace covidu. Spojené státy tento týden oznámily, že ještě letos, nejspíše od listopadu umožní cestování do země očkovaným zahraničním turistům. Na zprávu reagovaly růstem například akcie leteckých dopravců, neboť krok povzbudí zejména transatlantickou leteckou dopravu. Intenzivnější letecká doprava samozřejmě povzbuzuje poptávku po palivech, tedy i po ropě.
I přes zdražování platí, že pohonné hmoty v ČR patří k těm levnějším v EU. Navíc vyhlížené zdražování se týká právě i dalších zemí EU, neboť jeho hlavním zdrojem je celosvětový růst cen ropy. Nafta je v celé EU pouze v Bulharsku a Rumunsku levnější než v Česku. V Polsku, na Maltě, v Estonsku, v Lotyšsku, v Lucembursku a v Rakousku je její cena srovnatelná. Ve všech ostatních zemích je nafta dražší. Benzín je v EU levnější než v ČR opět v Bulharsku, Rumunsku, ale také ve Slovinsku, Polsku, v Andoře a v Litvě.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.