Cena nafty v Česku padá nejníže za rok a půl a dále zlevní
Nafta v Česku je nejlevnější za rok a půl. Za poslední týden klesla její průměrná cena o 38 haléřů na... více
Cena nafty u českých čerpacích stanic by mohla prudce vzrůst v reakci na zavedení embarga EU na dovoz ruských ropných produktů, plyne z čerstvé analýzy německé Commerzbank. Čtvrtá největší německá banka varuje, že po 5. únoru, kdy embargo vstupuje v platnost, se silný cenový tlak projeví na již nyní napjatém trhu EU.
V Česku v těchto dnech zdražuje ale zejména benzín. Od začátku roku litr benzínu zdražil o 1,43 koruny, z 36,14 na nynějších 37,57 koruny. Nafta za stejnou dobu zlevnila, a to o šest haléřů na litr, z 37,69 na 37,63 koruny. Je však pravda, že v posledních zhruba dvou týdnech její cena převážně stoupá.
Evropské země stále i nyní dováží ropné produkty, včetně právě dieselových paliv, z Ruska a musí do nadcházející neděle přeorientovat na jiné dodavatele. Skupina nejvyspělejších ekonomik světa, G7, se přitom současně zavázala zavést zastropování cen ruských ropných produktů, rovněž od nadcházející neděle.
Zatím ovšem není zřejmé, jaká bude cenová úroveň stropu. Koncem minulého týdne EU navrhla, aby strop odpovídal hodnotě 100 dolarů za barel v případě dieselu a hodnotě 45 dolarů za barel v případě levnějších ropných paliv. Běžně se totiž dieselová paliva prodávají za cenu vyšší, než je cena ropy, zatímco zmíněná ostatní paliva za cenu naopak nižší. Spojené státy se zatím návrhu EU nevyjádřily.
Podle ministryně financí USA Janet Yellenové je stanovení úrovně stropu v případě ropných produktů komplikovanější, než tomu bylo u samotné ropy. Tam došlo k zavedení embarga na její dovoz do EU a současně ke stanovení stropu ve výši 60 dolarů za barel už loni 5. prosince. K zastropování se zavázaly země G7 a Austrálie a dále státy EU s výjimkou Maďarska.
Evropské země dosud snížily své dovozy ruských dieselových paliv na zhruba polovinu. Zatímco před ruskou invazí na Ukrajinu loni koncem února dovážely evropské země z Ruska zhruba polovinu veškerých importovaných dieselových paliv, nyní to je jen přibližně 27 procent. V uplynulých týdnech docházelo napříč Evropou k horečnému předzásobování ruskými dieselovými palivy, což by mělo mírnit možný cenový šok po zavedení embarga.
Nafta v Česku je nejlevnější za rok a půl. Za poslední týden klesla její průměrná cena o 38 haléřů na... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.