Těsně před volbami se zlepšila spotřebitelská nálada Čechů
Spotřebitelská nálada Čechů se těsně před prvním kolem prezidentské volby prudce zlepšila. Příslušný ukazatel poskočil o 7,4 bodu, což je... více
„Plná nákupní centra“ a „plné restaurace“ v předvánočním čase klamaly. Teď je to oficiální. Maloobchodní tržby se v prosinci propadly jedním z nejvýraznějších temp v historii. Pád o 7,3 procenta je hlubší, než předpokládaly všechny expertní odhady. Experti oslovení agenturou Bloomberg očekávali ve střední hodnotě svých odhadů meziroční pokles maloobchodních tržeb pouze o 5,5 procenta. Nečekaně výrazný je také meziměsíční propad, tedy pokles tržeb mezi loňským listopadem a prosincem, jenž činí 0,7 procenta. To o stabilizaci v oblasti maloobchodní tržeb nesvědčí.
Lidé v Česku v prosinci přiškrtili zejména objem nakupovaných potravin, meziročně o více než desetinu. Jedná se o nejhlubší meziroční pokles v tržbách za potraviny od začátku zjišťování na samém počátku tohoto milénia, tedy od roku 2001. Výrazně omezovali své nákupy také v případě nepotravinářského zboží, o 7,5 procenta. Jestliže lidé v Česku masivně šetřili na potravinách, svědčí to o tom, že svoji finanční situaci opravdu nepovažovali za příznivou. Protože omezovat výdaje za potraviny je mnohdy strastiplnější než omezovat výdaje za přece jenom zbytnější statky.
Nutno však říci, že právě loni v prosinci se spotřebitelská nálada lidí v Česku mohla ocitnout na své určitém dně. Převážně už v první polovině ledna se totiž spotřebitelský sentiment v ČR výrazně zlepšil. Příslušný ukazatel ČSÚ poskočil o 7,4 bodu, což je druhý nejvyšší meziměsíční nárůst v celé historii sledování od roku 2003.
Výrazněji se spotřebitelská nálada Čechů z měsíce na měsíc zlepšila už jen v květnu 2020. Tehdy to ale bylo spojeno s tím, že se s odezníváním první vlny pandemie onemocnění covid-19 začaly obchody a restaurace na několik měsíců vracet k normálnímu provozu. Taková výjimečná situace není plně srovnatelná s letošním lednem, kdy k žádnému podobnému „otevírání ekonomiky“ nedošlo, a ani dojít nemohlo, protože byla v normálním provozu.
V prosinci 2022 ovšem lidé v ČR ještě hodnotili svoji finanční situaci velmi pesimisticky. Také se citelně více než pak v lednu obávali zhoršení celkové ekonomické situace. Lednové zlepšení jejich nálady zřejmě souvisí s mnohem příznivějším průběhem letošní topné sezóny, než jakého se kvůli energetické krizi EU mnozí experti či politici obávali ještě před několika měsíci. Začátkem letošního roku se také snížil podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.
Za celý letošní rok je ovšem i tak třeba počítat s poklesem maloobchodních tržeb, a to o zhruba dvě procenta. Lidé budou nadále čelit omezené kupní síle, plynoucí s pokračující rapidní inflace a souvisejícího propadu reálných výdělků.
Spotřebitelská nálada Čechů se těsně před prvním kolem prezidentské volby prudce zlepšila. Příslušný ukazatel poskočil o 7,4 bodu, což je... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.