#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Pít vodu, nebo colu? Cristiano Ronaldo má jasno

1. července 2021

Fotbalová megastar Ronaldo dala na tiskové konferenci před zápasem Portugalska s Maďarskem ostentativně najevo, že má radši vodu než coca-colu.

Celá akce získala zvláštní virální náboj poté, co několik médií, včetně finančních, referovalo, že nápojářský gigant z Atlanty v důsledku sportovcova gesta ztratil v mžiku v přepočtu zhruba 85 miliard korun své tržní hodnoty.

Ve skutečnosti 85miliardovou ztrátu způsobily jiné příčiny. Časový překryv (korelace) sám o sobě samozřejmě ještě nemusí být kauzální příčinou. A v tomto případě nebyl. To už je však nyní jedno.

„Alternativní pravda“, že Ronaldo způsobil Coca-Cole obří ztrátu, se i díky své senzačnosti začala on-line světem mohutně šířit. Výsledkem je situace, kdy velké stovky miliónů lidí, možná miliarda, ba i více, zaregistrovaly, že věhlasný sportovec, symbol zdraví a vitality, vehementně odmítá ikonický slazený nápoj. Přesto, že výrobce nápoje zaplatil obrovské peníze za to, aby vyvolal dojem přesně opačný – tedy že je s fotbalem a fotbalisty spjat pupeční šňůrou a že je jim málem tím čím novorozenci mateřské mléko.

V ústředí Coca-Coly teď patrně řeší, jak do budoucna takovému fiasku předejít. Vždyť i když Ronaldovo gesto 85miliardovou okamžitou ztrátu nezpůsobilo, středněa dlouhodobě může zapříčinit ztrátu ještě daleko větší. Právě proto, že video celosvětově zhlédlo tolik lidí, a právě proto, že Ronaldo je díky 300 miliónům sledovatelů hlavním světovým influencerem.
Ronaldo sám ale odchází jako vítěz. Jeho celosvětové publikum si pomyslí cosi v tom smyslu, že je zásadový, že dává zdraví přednost před penězi a manipulací veřejnosti.

Jenže i Ronaldo se stal superhvězdou také díky sponzorům typu Coca-Coly, v jejíž reklamě dokonce v mladších letech účinkoval. Dnes už je nepotřebuje. Díky sociálním sítím je vlivný jako korporace sama, svým způsobem i vlivnější. Jenže nastupující generace fotbalistů Ronaldův dosah a věhlas pochopitelně nemá. A bez sponzorských miliard mít nikdy nemusí. Z tohoto hlediska tak je Ronaldův aktivismus vlastně do sebe zahleděným sobectvím.

Vyšlo v Reflexu.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře