Nová varianta covidu, jež nově dostala jméno omikron, může srazit ceny plnu v EU, a vyřešit tak probíhající energetickou krizi starého kontinentu. Ovšem za cenu, která je až příliš vysoká.
Včera spekulace o nové variantě, která se objevila v Jižní Africe, pořádně otřásly trhy. Ropa Brent se propadla o více než jedenáct procent, tedy nejvýrazněji od loňského propuknutí pandemie. Když padá ropa, dochází také k poklesu cen plynu, neboť jde z hlediska trhu o svým způsobem „propojené nádoby“. Velkoobchodní cena plynu v EU se tak během včerejšího obchodování propadla o více než pět procent.
Ropa, plyn, ale i další energie či jejich zdroje citelně zlevňují, neboť trhy se v souvislosti s novou variantou covidu obávají rozsáhlejšího omezování světové dopravy i přepravy a dalších plošných ekonomických uzávěr, včetně těch průmyslových. Ty by pochopitelně vedly ke značnému poklesu poptávky po energiích, pročež včera obchodníci s ropou i plynem masivně naskočili na výprodejní vlnu, a srazili tak cenu.
Trhy jsou však známé tím, že mají tendenci k přehnané prvotní reakci. Včerejší mohutné výprodeje energetických aktiv se tak nemusí protáhnout do příštího týdne. Zejména tehdy ne, pokud by se třeba už nyní o víkendu objevily ohledně omikronu uklidňující zprávy.
Pokud však budou další zprávy nadále znepokojivé, pokud se nová varianta bude projevovat jako celkově znatelně nebezpečnější než varianty dosavadní, ropa i plyn budou nadále citelně zlevňovat. Tím by se vyřešila evropská energetická krize. Ovšem za cenu, kterou by nikdo soudný dobrovolně neplatil.
Pokud je totiž omikron tak nebezpečný, že potopí trhy, představuje jeho nástup událost srovnatelnou s loňským propuknutím celé pandemie. Přinesl by tedy další plošné uzávěry, neboť stávající vakcíny by se projevily jako neúčinné. Přinesl by další dluh a chudnutí nás všech. Trhy by se prudce propadly. Koruna by oslabila, ale ropa též, takže ve výsledku by motoristům v ČR značně zlevnily pohonné hmoty. Tak jako loni na jaře. Jenže k čemu jim to bude, když opět nastane doba lockdownů a plošných ekonomických uzávěr, včetně těch v oblasti silniční dopravy?
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.