Uber míří na burzu. A záměrem mu je získat primárním úpisem akcií zhruba deset miliard dolarů. S akciemi společnosti, známé zejména svojí ikonickou přepravní on-line platformou, by se mělo začít obchodovat letos v květnu. Nyní Uber uspořádá roadshow, během níž bude oslovovat potenciální investory.
Vstup Uberu na burzu bude pravděpodobně největším letošním primárním úpisem akcií v USA a jedním z deseti historicky největších takových úpisů. Letos je zatím největší primární emisí ta, kterou v březnu uskutečnil rival Uberu, společnost Lyft. Ta vstupem na burzu získala 2,34 miliardy dolarů.
S primárními emisemi firem tak či onak využívajících on-line prostředí se letos roztrhl pytel. Na burzu se totiž chystá třeba také společnost Pinterest a stejný krok zvažuje i Airbnb.
Během zmíněné roadshow se Uber bude snažit investory přesvědčit, že i když je citelně ztrátovým podnikem, má před sebou takovou perspektivu, která na ně dá celkem rychle zapomenout. Bude se tedy snažit obhájit své tržní ocenění ve výši přibližně stovky miliard dolarů, které by mělo být výsledkem primární emise. V loňském roce Uber vykázal provozní ztrátu přesahující tři miliardy dolarů. Provozní ztráta nahromaděná za uplynulé tři roky tak činí více než deset miliard dolarů.
Investory se Uber bude snažit přesvědčit také sílou své značky, která je dnes opravdu už celosvětově známá a vlastně se stala synonymem on-line přepravy na způsob taxi. Více než 65procentní tržní podíl ve své kategorii on-line přepravy drží Uber v USA, Kanadě, Latinské Americe, Evropě a Austrálii a Novém Zélandu.
Nahrávat by Uberu mělo nejen jeho rozkročení geografické (například zmíněný rival působí jen v USA a Kanadě), ale také rozkročení v oblasti nabízených služeb. Zde stojí za zmínku jeho služba Uber Eats, jež se zaměřuje na donášku jídla, která za poslední tři roky vyrostla z ročního objemu tržeb ve výši 100 milionů dolarů na loňský obrat 1,5 miliardy dolarů. Loni vykázala meziroční růst tržeb ve výši takřka 150 procent.
Více než miliardu dolarů pak Uber investoval do rozvoje autonomních vozidel. V této oblasti, která je nepochybně dalším lákadlem pro investory, hodlá soutěžit se společnostmi jako Alphabet (matka Googlu), Apple nebo General Motors.
Osud zmíněného soka Lyftu je ale Uberu varováním. Lyft své akcie upisoval při ceně 72 dolarů za kus, ale včera uzavíraly jen na úrovni 61 dolarů za kus. Za pokles ovšem může do značné míry právě burzovní nástup Uberu, kvůli němuž se Lyft ocitl ve stínu svého velkého konkurenta.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.