Představme si situaci, kdy jsou na trhu dvě stejně populární limonády. Jedna je červená a druhá modrá.
Evropské komisi se ovšem nelíbí podíl cukru v limonádách a rozhodne se, že v zájmu ochrany zdraví spotřebitele zavede limity na množství přidávaného cukru. Z neznámých důvodů si vybere pouze limonádu červenou a modrou nechá být. Modrá tak zůstane bez regulace, nemusí tímto investovat do nové receptury a změny výroby a ve výsledku na regulaci vydělá. Spotřebitel tratí, protože červená limonáda bude nucena měnit složení, změní se chuť a jemu zůstane už jen ta modrá.
Velmi podobná situace se nyní odehrává v oblasti platebních karet. Na evropské úrovni vrcholí poslední vyjednávání týkající se nařízení o mezibankovních poplatcích, které velmi dramaticky změní podmínky na trhu. Několik dopadů je již jistých – dojde ke snížení celkové úrovně mezibankovních poplatků a pro obchodníky se změní podmínky akceptace různých druhů karet. Spotřebiteli tak může být ve výsledku určováno, kterou kartou a kde bude moci platit, místo aby se rozhodoval podle sebe.
Zatím to však vypadá, že regulace bude vypadat podobně jako v případě limonád. Na jedné straně zcela jistě zahrne tzv. čtyřstranné platební systémy (společnosti Visa a MasterCard), na straně druhé však pokryje pouze část produktů třístranných platebních systémů (např. American Express nebo Dinners Club). Ty pak mohou být motivovány k jejímu obcházení a užívat výhod, které to přináší, bez ohledu na koncového uživatele.
Vyšlo v Marketing Sales Media.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.