Brusel ustupuje Berlínu
Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově... více
Největší evropská automobilka, Volkswagen, má další problém – a Evropa, Německo i Česko s ním. Největší čínský výrobce elektroaut (a po Tesle druhý největší na světě), automobilka BYD, postaví svůj první závod v Evropě. A to v Maďarsku. To vše v době, kdy Volkswagen razantně škrtá a ve svých závodech v Německu ukončuje nábor nových pracovníků, neboť absolutně nezachytil trend elektromobility a nedokázal zároveň v Bruselu ubránit vozy se spalovacími motory. Nepostaví proto ani gigafactory v Česku.
Přitom z hlediska objemu globálních emisí je vlastně jedno, zda v EU kompletně jezdí auta se spalovacími motory nebo kompletně elektroauta. Globální emise budou plus mínus stejné; vždyť veškerá auta se spalovacími motory v EU se na globálních emisích podílejí z jednoho až dvou procent. A elektroauto jako takové je náročně na emise při své výrobě a částečně i při provozu, zejména je-li napájeno elektřinou vyrobenou z uhlí.
Teď tedy, zdá se, budou v EU jezdit více a více elektroauta; ovšem dost možná hlavně ta čínská, vyráběná třeba právě v Maďarsku.
O Německu se ještě před pár lety říkalo, že má vše – zejména energetickou a přistěhovaleckou politiku – promyšlené a že vše zvládne.
Teď:
1) se na patnáct let upsalo Kataru, sponzoru Hamásu, k odběru plynu, neboť si povypínalo jaderné elektrárny;
2) ulicemi mu pochodují masy propalestinských antisemitů, které zjevně nedokázalo začlenit;
3) automobilový průmysl se mu vinou nezvládnuté energetické přeměny a zelené ideologie hroutí v přímém přenosu; Číňané mu „za humny“ staví svůj první evropský závod na elektroauta.
Teprve po více než třiceti letech, zdá se, plně doceníme prozíravost britské premiérky Margaret Thatcherové, jež oponovala znovusjednocení Německa. Asi již tehdy tušila, že Němci, jak praví klasik, nečiní malých chyb, a dojde-li na znovusjednocení, nikdy nebudou moci být dost malé, aby nestáhly hned celou Evropu.
Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.