#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Mladí byznysmeni si zaslouží porci obdivu

9. října 2006

Je jim kolem dvaceti a už ovládají velké firmy, dávají práci desítkám, snad i stovkám zaměstnanců. Fenomén mladých byznysmenů se zabydlel i v Česku. Zatímco však v devadesátých letech znělo sousloví „mladý podnikatel“ poněkud podezřele, dnes má již značně jiný tón a míří i do ještě nižších věkových kategorií.
Čím standardnější je tržní prostředí, tím více lze juniorským byznysmenům věřit, že jim cestičku neprošlapával někdo jiný. Během transformačního sklonku minulého století, v údobí neprůhledných přesunů majetků a privatizací, vládli často ti s ostrými lokty, s know-how éry tuzexového vekslu či potomci komunistických bossů té či oné úrovně. Vedle nich samozřejmě vyrůstali i „opravdoví“ mladí a nadějní, jenže ti mohli pochroumanou pověst „mladých podnikatelů“ napravit jen zčásti.
Devadesátá léta minula a teenagerským podnikavcům dnes zdaleka nestačí konexe tatíčků a strýčků. V neúprosném leč proto poměrně spravedlivém, standardním tržním prostředí nyní vítězí pouze výjimečně originální invence, píle, a ano, také koňská dávka štěstí. A mladí toho všeho musí mít navíc ještě dvojitou porci. „Mladý podnikatel“, to už má úplně jiný zvuk než před lety. Dnes to jsou, a musí být, opravdoví byznysmeni se vším všudy. Obchodní jednání místo přednášky, prezentace pro strategické partnery místo odpoledního fotbálku, pracovní večeře namísto diskotéky – takový je nutně život současné mladé obchodní elity.
Raketový start má i negativa. Stejně jako mladičcí vrcholoví sportovci, i juniorští byznysmeni se musejí rychle rozloučit se slastmi i patáliemi obyčejnějších vrstevníků. Během roku musí třeba „zestárnout“ o deset let tak, aby v branži dobře zapadli. Jsou nuceni vyrůst psychicky, zkušenostně, pokud možno i vizuálně. Tlak na tyto vyvolené je tedy enormní, účinně jej však vyvažuje onen mladický elán a nadšení pro neotřelé nápady.
Mladí podnikatelé budou v myslích ostatních vždy vzbuzovat protichůdné emoce: obdiv, závist, podezření. Čím efektivnější bude trh i právní prostředí, tím méně prostoru zbude pro podezření, a tím více místa připadne obdivu i závisti.

Vyšlo v Profitu.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře