Prosincové maloobchodní tržby mírně zklamaly. Trh ve střední hodnotě očekával, že tržby v maloobchodu včetně automobilového segmentu porostou meziročně tempem 0,8 procenta, skutečnost však byla horší – stouply pouze o 0,1 procenta. Předznamenaly tak zhoršení výkonu maloobchodu, které je třeba očekávat v letošním roce.
Spotřeba domácností byla loni hlavním tahounem české ekonomiky. Maloobchod bez automobilového segmentu v roce 2018 přidal 4,8 procenta. Jde o solidní výsledek, který však poprvé od roku 2014 nepřekonal hranici pěti procent. To potvrzuje, že ekonomika jako celek má svůj vrchol za sebou. Zvláště pesimistický je pohled na vývoj automobilového segmentu, který se loni poprvé od roku 2012 propadl. Důvodem je nasycení automobilového trhu, pokrizová obnova vozových parků zkrátka už doběhla. Prodeje aut utlumil také přechod na nové emisní testy, kvůli němuž se v druhé polovině roku 2018 zadrhl automobilový segment v řadě zemí EU. Nepatrnou ztrátu dynamiky však pozorujeme například také v oblasti internetového prodeje. E-shopy společně se zásilkovým prodejem loni vykázaly procentuálně nejskromnější nárůst tržeb od roku 2012, který činil necelých dvacet procent. Poprvé právě od roku 2012 tak online a zásilkové tržby nepřekonaly dvacetiprocentní hranici. Na vině je ovšem také rostoucí základna meziročního srovnání; je zřejmé, že ani internetové tržby navzdory boomu e-shopů neporostou do nebes.
V letošním roce maloobchodní tržby v ČR dále zpomalí, protože na spotřebitele budou v rostou míře doléhat obavy z růstu cen a z celkového makroekonomického oslabování, včetně rostoucího rizika propouštění. Maloobchod bez automobilového segmentu přidá letos 3,8 procenta.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.