POPEKONOMIE
V současné době nízkých úrokových sazeb se dá slušně vydělat na sběratelských předmětech
Zpeněžit se dá opravdu kdeco. Třeba podpis. Tak například autogram George Harrisona, zesnulého člena kapely Beatles, se zhodnotil během patnácti let o 1823,1 procenta. Jde zatím o nejlépe se zhodnocující autogram v tomto miléniu.
V samotném roce 2015 se meziročně zatím nejvíce zhodnocuje podpis Vladimira Putina, a sice o 25 procent. Radovat se také mohou majitelé autogramu spisovatele Charlese Dickense (zhodnocení o 20,2 procenta v porovnání s rokem 2014), prince Harryho (o 20 procent), papeže Františka (o 16,7 procenta) a zesnulého bojovníka proti apartheidu Nelsona Mandely (13,9 procenta).
CHCEME VYDĚLAT
Sbírat se také dá kdeco a z různých důvodů.
Tak třeba: přibližně 35 procent sběratelů předmětů spojených se slavnými osobnostmi čili memorabilií uvádí, že je sbírá primárně s vyhlídkou ? nančního zisku. Jako investici.
Zbylé necelé dvě třetiny pak jmenují jakožto svoji hlavní motivaci prostou potěchu a zábavu, případně péči o uchování určitého odkazu.
Zejména ti, kteří si pořizují sběratelské předměty jako investici, by měli vědět, že většina takových předmětů vykazuje nižší výnosnost než akcie. Sběratelské předměty, nejčastěji mince nebo poštovní známky, jsou však obecně dobrou pojistkou proti in ? aci, jakkoli právě ta nyní rozhodně není tím, co by ekonomicky vyspělý svět nějak zvlášť pálilo. Sběratelské předměty nabízejí v dlouhodobé perspektivě lepší zhodnocení než například vládní dluhopisy nebo zlato. Studie The Investment Performance of Art and Other Collectibles, publikovaná v roce 2013, zkoumala zhodnocení sběratelských předmětů během období let 1900 až 2012. Sběratelské předměty se v tomto období zhodnocovaly průměrným ročním tempem 6,4 až 6,9 procenta v nominálním vyjádření a 2,4 až 2,8 procenta v reálném vyjádření.
Zaměřímeli se nyní konkrétně na již zmíněné memorabilie, v dolarovém vyjádření dosahuje trh s nimi celosvětově multimiliardového objemu. Memorabilie představují alternativní třídu aktiv a v širším smyslu se řadí ke sběratelským předmětům.
Pokud jde o memorabilie související s dosud žijící osobností, ovlivňují jejich cenu významné milníky v jejím životě. Lze třeba očekávat, že když dosud aktivní hokejista ukončí kariéru, ceny příslušných memorabilií stoupnou. Významnou roli hraje pochopitelně i úmrtí osobnosti. Například po úmrtí Michaela Jacksona doslova přes noc vylétly – až o 40 procent – ceny s ním spjatých memorabilií, třeba autentických oděvů, v nichž vystupoval v klipech nebo při koncertech.
Podobně tomu bylo v případě skonu Steva Jobse. V jeho případě je hitem například applovská klávesnice z 80. let, kterou používal.
Na druhé straně některé žijící osobnosti, třeba sportovní, mohou s ukončením kariéry ztratit na proslulosti, což se pak negativně promítne i do ceny souvisejících memorabilií.
RYZÍ INVESTOŘI
V současné době, charakteristické bezprecedentně nízkými úrokovými sazbami, je míra zhodnocení sběratelských předmětů poměrně atraktivní. Proto lze očekávat vyšší poptávku ze strany ryzích investorů do sběratelských předmětů. Pokud se například zaměříme na segment již zmíněných memorabilií, nebo dokonce ještě užší segment sběratelských autogramů, nízké úrokové sazby pochopitelně neovlivňují jejich výnosnost.
Vyšlo v Euru.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.