Loni a letos zdaňuje lidi inflace, od příštího roku to budou vyšší daně
Loni a letos řadoví Češi splácí veřejný dluh zastřeně, prostřednictvím rapidní inflace, totiž takzvanou „inflační daní“, zatímco od příštího roku... více
Letenky se budou zdražovat pravděpodobně v příštích letech. Letos by jejich ceny ještě měly zůstat v normálu. V pořadu Naše Česko o tom ve čtvrtek mluvil první český kapitán největšího dopravního letadla světa David Hecl v rozhovoru s ekonomem Lukášem Kovandou.
Letecká doprava dostala s příchodem pandemie přímý zásah. Prošla si celosvětově dost možná největším šokem ve své historii. A ve chvíli, kdy se dostávala z této situace, přišla válečná situace na Ukrajině. Sankce, které zásah namířil na Rusko a rovněž mohutný lockdown v Číně.
Všechny tyto faktory brání letecké dopravě v zotavení z koronaviru. „Na začátku pandemie někteří dopravci uváděli taková čísla, ze kterých vyplývalo, že intenzita létání spadla na úroveň 40. až 50. let minulého století,“ nastínil ekonom Lukáš Kovanda.
„Na začátku tohoto roku to vypadalo, že covid je konečně na ústupu po dvou letech, pak přišlo to, co se odehrává na Ukrajině. Válka otřásla stabilitou, která se začínala pomalu vytvářet. Letecký průmysl stabilitu potřebuje, protože se vše plánuje na roky dopředu,“ nastínil první český kapitán největšího dopravního letadla světa Airbus A 380 David Hecl.
Když pilot třeba rok nelétá, musí zpět na výcvik. „V Evropě je vidět velký hlad po létání. Tipuji, že v tuto chvíli je osobní letecká doprava na 50-70procentní intenzitě oproti roku 2019,“ míní Hecl, který je rovněž první český kapitán u prestižních světových aerolinek Emirates a Korean Air.
Cena leteckého paliva se loni na podzim pohybovala kolem 15 korun za litr (bez daní). „Nyní jsme na 24 korunách za litr. Palivo je velká zátěž pro aerolinky, která představuje přibližně 30 až 40 procent nákladů. Cestující by to možná dnes nechtěl zaplatit, takže aerolinky budou muset něco obětovat, aby přivedly cestující zpět na paluby letadel,“ nastínil pilot.
Podle něj se v následujících letech letenky zdraží o desítky procent. „Pokud se cena paliva nevrátí do nějakých přijatelných hodnot, tak dnešní marže, o které aerolinky přicházejí, se musí něčím nahradit. Letos si nedokážu představit, že by našly aerolinky odvahu tolik zdražit. Ale za rok, za pět let to na cenách letenek bude znát,“ uzavírá Hecl.
Loni a letos řadoví Češi splácí veřejný dluh zastřeně, prostřednictvím rapidní inflace, totiž takzvanou „inflační daní“, zatímco od příštího roku... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.