Dnes zveřejněné výsledky za zářijové maloobchodní tržby v ČR zklamaly. Vykázaly nejslabší meziroční růst za celé období od února 2017. I když po očištění o rozdílný počet pracovních dní letos a loni v září je výsledek o něco lepší, stále zůstává poměrně nepřesvědčivý. Jde však jen o určité zakolísání. Spotřeba domácností bude letos stále tahounem české ekonomiky. Měly by to potvrdit zejména poslední dva měsíce roku, kdy se dá očekávat razantní nárůst poptávky po maloobchodním zboží. Důvodem číslo jedna je pochopitelně blížící se adventní čas a předvánoční nákupní horečka, která letos začne takzvaným Černým pátkem, tedy 23. listopadu.
Vánoce jsou z hlediska tržeb tuzemských obchodníků zdaleka nejvýnosnějším českým svátkem. Kolik vynášejí ekonomice jako celku a jaká letos bude průměrná útrata na obyvatele zachycuje tabulka níže, stejně jako pořadí na dalších místech.
Které svátky vydělávají obchodníkům v ČR nejvíce peněz?
- Vánoce (dárky, stromeček, cukroví, kapr, alkohol…) – 11 000 Kč na obyvatele, celkově zhruba 96 miliard korun za všechny dospělé obyvatele ČR
- Silvestr (potraviny, alkohol, pyrotechnika) – 2 000 Kč na obyvatele, celkově zhruba 17,5 miliardy korun za všechny dospělé obyvatele ČR
- Velikonoce (dárky, beránek, čokoládoví zajíčci, alkohol,..) – 1100 Kč na obyvatele, celkově zhruba 9,6 miliardy korun za všechny obyvatele ČR
- Dušičky (věnce, svíčky) – 140 Kč na obyvatele, celkově zhruba 1,2 miliardy korun za všechny obyvatele ČR
- Den matek (květiny) – v řadu stokorun, týká se ale pochopitelně jen obdarovávaných matek, příp. babiček
- Valentýn (květiny, šperky…) – v řádu stovek korun, ale spíše pouze v případě převážně mladých lidí do 35 let
- Mikuláš (dárky pro malé děti, kostýmy) – v řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze v případě převážně rodin s malými dětmi ve věku do 10 let
- Halloween (alkohol, kostýmy) – v řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze mezi specifickými skupinami lidí (mladí lidé, často cizinci žijící v ČR)
- Sv. Patrik (alkohol) – v řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze mezi specifickými skupinami lidí (mladí lidé, často cizinci žijící v ČR)
+ Černý pátek (vždy pátek po Dni díkuvzdání v USA, což letos vychází na 23. listopadu) – v ČR nejde ani náznakem o svátek, ale o obří marketingovou a slevovou akci, přenesenou z USA, se kterou u nás začátkem tohoto desetiletí začaly on-line obchody a postupně ji přejaly také obchody kamenné
Tržby obchodníků na Černý pátek letos meziročně pravděpodobně opět porostou, až o desítky procent – online obchody mohou v týdnu, který Černým pátkem započne, počítat s tržbami v souhrnu kolem 5,5 miliardy korun. Češi během tohoto začínajícího dne předvánoční nákupní horečky nakupují hlavně elektroniku, např. mobilní telefony, ale také třeba oděvy či obuv.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.