Mrazení v zádech. Podání, jež by nás mělo přibít ke křeslům. Touha, aby zpěvák zpíval dál, ještě dál. Pořád. To je X Factor – alespoň podle marketinkové kampaně TV Nova, jež uvádístejnojmenný formát firmy FremantleMedia do českého éteru.
„Ryze nehmotný“ faktor X přinese vítězi televizní pěvecké soutěže s prvky reality show ryze hmotnou odměnu – jeden milion korun. O vítězích a poražených rozhoduje kromě diváků porota – bardi Gabriela Osvaldová, Ondřej Soukup a Petr Janda. Kromě faktoru X ale rozhodnou i jiné faktory – efekty prvenství, novosti a asimilace. Co hůř, tyto faktory jsou teprve skutečně nehmotné. Tak, že si jich patrně nejsou vědomi ani sami porotci a určitě ne televizní diváci. Jsou to totiž nevědomé pochody, jež odrážejí sled, v němž soutěžící vystupují.
Sekvenční pořadí rozhoduje nejen o úspěchu v soutěžích typu X Factor, ale například i při pracovních pohovorech. Britští badatelé, ekonom Lionel Page a psycholožka Katie Pageová, se fenoménem zabývají v nové studii Vychýlení v hodnocení sekvenčních výkonů. Analyzují 1522 vystoupení v průběhu celkem 165 pořadů typu X Factor nebo Česko hledá SuperStar v osmi zemích světa.
Závěry potvrzují, že to, kdo nakonec vyhraje, je ovlivněno nejen vnímatelnými faktory, jako je pěvecký výkon, sympatie u diváků či u poroty nebo onen tajemný faktor X. Lidská paměť je zrádná: nejlépe v ní uvázne soutěžící, jenž „jde na věc“ první („efekt prvenství“), a potom výkony, jež zaznamenala před krátkou dobou a jejichž otisk v ní je čerstvý („efekt novosti“). Kladné hodnocení získá s významně vyšší pravděpodobností ten, kdo vystupuje buď úplně první, nebo mezi posledními, nejlépe úplně na chvostu.
To není vše. Funguje ještě další efekt, „efekt asimilace“, jenž značí, že porotci nebo diváci podvědomě tíhnou k hledání podobností mezi soutěžícími, kteří vystupují přímo po sobě. Podal-li soutěžící číslo osm bledý a mizerný výkon, přiloží hodnotitelé vyšší váhu bledším místům a mizernostem ve vystoupení soutěžícího číslo devět. Jinými slovy, kdo vystupuje po soutěžícím, jenž byl hodnocen negativně, má vyšší (než kdyby vystupoval například jako soutěžící číslo jedna) pravděpodobnost, že bude hodnocen taktéž negativně, a naopak.
Sečteno, podtrženo: o výhře v X Factoru může rozhodnout pouhé pořadí při vystoupení. Nejlépe na tom bude, kdo se předvede hned v úvodu, a pak ti, kteří půjdou na řadu ke konci – pokud jim hodnocení nepokazí mizerný výkon předcházejícího (adepta na vstup do Hvězdné pěchoty).
Týden, 25.2.2008, aktualizováno
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.