Ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu stagnovaly. Benzín se stejně jako před sedmi dny prodává za 32,55 koruny za litr, nafta zlevnila o haléř na 32,04 koruny za litr. V příštím týdnu se přitom řidiči v Česku dočkají zlevnění pohonných hmot.
Tuzemské ceny totiž ještě zcela nezohlednily aktuální propad ceny ropy Brent na světovém trhu pod úroveň šedesáti dolarů za barel. Pod touto úrovní se ropa nachází od přelomu září a října, takže vzhledem k obvyklému zpoždění cenového vývoje pohonných hmot se tento pokles teprve promítne v cenách benzínu a nafty v ČR, v nadcházejícím týdnu. Pohonné hmoty tak zlevní o pět až deset haléřů na litr.
Ropa se prodává za cenu v blízkosti dvojměsíčního minima. Tlak na její pokles bezprostředně umocňuje nezdar dalšího kola vyjednávání o smíru v obchodní válce USA a Číny. Čínská delegace by podle zákulisních zpráv měla washingtonská jednání opustit již dnes, tedy o den dříve, než se původně předpokládalo. Zjevně není o čem jednat, protože žádná ze stran není ochotná k zásadnějšímu ústupku. Tím pádem vyprchává naděje na průlom v jednáních a trhy se opět smiřují s realitou dalšího navyšování cel, ze strany USA ještě letos v říjnu a pak v prosinci.
Nejistota spjatá s obchodní válkou je klíčovým zdrojem zpomalování globální ekonomiky, v něž ústí ochromení celkové poptávky, včetně právě té po ropě. Nezdar v jednáních USA a Číny je tak dobrou zprávou alespoň českým řidičům. A řidičům dalších zemí, které jsou čistými dovozci ropných produktů, pochopitelně. Benzín i nafta totiž budou levnější.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.