Konec německé nízkonákladové aerolinky Germanwings je jenom první „ochutnávkou“ toho, co letos letecké přepravce, zejména evropské a částečně americké, čeká. Letecká přeprava prochází kvůli koronaviru celosvětově krizí, jakou prakticky nepamatuje v celé své historii. Kolaps Germanwings a její odchod z byznysu, tak zdaleka nemusí zůstat osamocený.
A není třeba chodit daleko. Letecký přepravce Brussels Airlines, který stejně jako Germanwings patří mezi aerolinky majetkově ovládané německou jedničkou Lufthansa, je blízko bankrotu. Jednou z možností, jak aerolinku zachránit, je její opětovné znárodnění. Samotný přepravce Brussels Airlines sice nikdy vládou vlastněn nebyl, jeho přímý předchůdce, SABENA, však ano. Aerolinky SABENA zkrachovaly v roce 2001.
Znárodňování čeká i některé další aerolinky. Například italská vláda už v březnu zahájila proces převzetí přepravce Alitalia. Řím bude aerolinky vlastnit, dokud se nenajde kupec, což se však vzhledem k současné situaci jen tak nepodaří, pokud někdy vůbec.
Německá vláda je zase připravena převzít kontrolu nad leteckým přepravcem Condor. Polské aerolinie LOT, které měly dle lednové dohody Condor převzít, totiž z obchodu zřejmě vycouvají, také právě kvůli koronavirové krizi.
Australská vláda také prověřuje možnost znárodnění leteckých přepravců. V úvahu připadá zejména druhá největší aerolinka v zemi, Virgin Australia, která se kvůli koronaviru ocitá ve velmi nepříznivé finanční situaci.
Český stát by mohl rovněž mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček to připustili o víkendu. Babiš v té souvislosti zmínil leteckou společnost Smartwings.
Pokud se k něčemu takovému uchýlí česká vláda, nepůjde tedy o nic ojedinělého. Převzetí firmy vládou, znárodnění, by však měl být opravdu jen krajní krok. Státní vlastnictví firem je totiž, jak známo, velmi často značně neefektivní, takže celospolečensky může být přínosnější žádné znárodňování nepodnikat a kolabující firmu ponechat svému osudu – jakkoli krutě to může znít.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.