Právě dnes vrcholí takzvaný „Black Week“, neboli týden slev a akčních nabídek – byť leckdy falešných. Velké předvánoční nakupování kulminuje stále populárnějším „Black Friday“ – „Černým pátkem“. Žně zaznamenají například české e-shopy, které se mohou během „Black Weeku“ a následujících tří předvánočních, adventních týdnů těšit na tržby čítající zhruba 35 miliard korun, a 75 procent více než loni. Vyplývá to z dosavadního listopadového zájmu o nákup na tuzemských e-shopech, která je právě zhruba o tři čtvrtiny vyšší než loni, alespoň co se tedy nárůstu objemu tržeb týká.
Celkové tržby tuzemských e-shopů by tak letos měly překonat úroveň 200 miliard korun. To je rekordní hodnota. Třeba za celý předloňský rok činily tržby e-shopů dohromady 135 miliard, loni pak zhruba 155 miliard.
Celkové předvánoční výdaje – tedy nejen ty spojené s „Black Week“ a „Black Friday“ – se na zmíněné částce přes 200 miliard celoročních tržeb budou podílet zhruba z jedné třetiny.
„Black Friday“ byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem online nakupování, které letos z důvodu pandemie dostává zvlášť silný impuls. Pro zákazníky je „Black Friday“ lákavou možností, jak využít slev.
Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak letos jen z velmi malé části také už i v kamenných obchodech – podniká zhruba 60 procent Čechů, v průměru si koupí tří produkty. Ženy utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.
Tak jako v minulých letech i letos ovšem musí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, až v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší. Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství (k mobilu tak třeba nedostane propojovací kabely, sluchátka nebo baterie).
Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.
Slevy slouží jako lákadlo na „první signální“, jemuž zdaleka ne vždy je učiněno zadost. Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.
Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.
„Black Friday“ následuje každoročně po Dni díkuvzdání v USA, který připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Od počátku 30. let minulého století jde v USA o začátek vánoční nákupní sezóny.
Od poloviny „nultých let“ toho století jde v USA kvůli nástupu e-shopů o nejrušnější obchodní den v roce. Jeho význam však v posledních letech klesá, neboť prodejci zahajují vánoční sezónu nově už dříve. Časově omezené akční slevy či zvýhodněné nabídky už nejsou záležitostí jediného dne, ale prodejci je rozkládají o do celých týdnů (viz „Black Week“), či dokonce měsíců, listopadu i prosince.
Původ názvu se datuje do počátku 60. let ve Filadelfii, kdy tamní ulice byly pod náporem aut i nakupujících rušné, až černaly. Existuje ale i alternativní vysvětlení: prodejci se dostávají z červených do černých čísel.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.