Indonéské úřady signalizují, že problémová letadla typu Boeing 737 MAX zřejmě uzemní po celý letošní rok a že nejdříve jim vzlétnutí povolí v průběhu roku příštího. Takový výrok je „studenou sprchou“ i pro české aerolinky, cestovní kanceláře a až statisíce jejich letošních klientů. Ti všichni doufali, že problémové boeingy by mohly vzlétnout ještě v průběhu letošního léta.
Stanovisko indonéských úřadů je však pomyslným hřebíčkem do rakve takových optimistických úvah. Ukazuje se totiž, že samotné ukončení uzemnění vyhlášené americkým Federálním úřadem pro letectví ještě zdaleka nemusí stačit k tomu, aby boeingy mohly létat i v dalších zemích. Bude potřeba také souhlasu příslušných úřadů těchto zemí, což způsobí další časovou prodlevu, třeba i v řádu dalších několika měsíců. Nezávislé prověření letadel provedou kromě indonéského také příslušné úřady čínské, kanadské a také příslušný orgán pro EU.
V České republice uzemnění komplikuje, a zejména ještě zkomplikuje dovolenou až 350 tisícům Čechů. Problémy kvůli odstávce tíží v Česku zejména aerolinku Smartwings, ale trpí také regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech. Smartwings zaznamenává kvůli odstávce stále hlubší ztrátu, kterou musí „záplatovat“. Usiluje tak o navýšení svého kapitálu, aby byla finančně silnější a mohla ztrátě lépe čelit. Aerolince Smartwings musí v rámci „záplatování“ půjčovat stovky milionu také její spolumajitel.
Prohlubuje se také ztráta zejména regionálních českých letišť. Ve vážných hospodářských potížích, spojených s propouštěním, se v letošní sezóně může ocitnout například Letiště Leoše Janáčka Ostrava nebo pardubické letiště.
Lety regionálních letišť ruší zejména právě společnost Smartwings, která kvůli nucenému uzemnění zmíněných typů boeingů plánuje letos zrušit osm procent letů. Z Pardubic letos nebude operovat lety do dovolenkových destinací v Řecku, Turecku či Bulharsku. Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 Max a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezóny. Nová letadla Boeing 737 Max tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily.
Lety ale ruší také třeba aerolinka Ryanair, která ze své nabídky stahuje lety z Pardubic do Londýna. Zrušené lety znamenají pro pardubické letiště závažný výpadek tržeb. Už loni přitom letiště bylo ve ztrátě zhruba 20 milionů korun, letos může být až dvojnásobná. Akcionáři letištějsou město Pardubice a Pardubický kraj, tudíž ztráta je nepříznivě poznamená zejména obecní, resp. krajský rozpočet. V konečném důsledku ji ale ponese daňový poplatník. Ani jeho kapsa není bezedná, takže části zaměstnanců letiště hrozí propouštění, aby se ztráta zmírnila.
Ostravské letiště zase přijde až o třicet procent letních charterových letů. Kvůli uzemnění boeingů ruší své lety jak letecké společnosti, tak cestovní kanceláře. Regionální letiště přitom i bez uzemnění poslední dobou bojují o přežití. Potýkají se s nedostatečným počtem odbavených pasažérů. Uzemnění je tak pro ně další ránou – a v nevhodnou dobu.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.