Cestovní kancelář Neckermann nenašla nového investora a do konce roku ukončí v Česku svoji činnost. Osudovým se jí stal zářijový bankrot obří britské cestovky Thomas Cook, jejíž byla součástí. Konec Neckermannu v Čechách a krach Thomase Cooka ovšem symbolizuje nastupující éru, která je a bude pro cestovky obecně náročná a mnohé z nich ji zřejmě nepřežijí.
Trendem posledních let je jednoznačně citelný a setrvalý nárůst sólo cestování. Ať už se zaměříme na Čínu, nebo třeba na Británii, všude je tento trend patrný. Mimochodem, nejvyhledávanější destinací je mezi sólo cestovateli Austrálie. Podobné faktory, které přivedly britskou cestovku Thomas Cook ke krachu, stojí právě i za rozmachem single-cestování. Online komunikace, aplikace a platformy mobilních telefonů dnes umožňují mnohem flexibilnější cestování než ještě před několika lety. Lidé už tak nejsou odkázáni na zájezdové balíčky cestovních kanceláří jako v minulosti, ale mohou si cestování zařídit levněji a na míru svépomocí a po své vlastní ose, například prostřednictvím AirBnb, online prodejců letenek či hotelů. Dobře poslouží také různé srovnávače. Orientaci pak usnadňují on-line mapy a navigace. Cestovatelským společníkem se tak řadě lidí stává místo druhého člověka z masa a kostí prostě jenom chytrý telefon. S ním jsou zároveň flexibilnější, než pokud by cestovali s partnerem či ve skupině lidí, kdy každý má přece jenom odlišné chutě, tužby a preference. Chytrý mobilní telefon se zato vždy podřídí přáním a tužbám svého majitele. Mladší generace je také obecně jazykově lépe vybavená než generaci středního a vyššího věku, takže cestovatelé se v rostoucí míře nemusí spoléhat jako dříve na služby delegátů nebo průvodců hovořících rodným jazykem, jejichž služby jsou nezřídka součástí balíčku nabízeného typickou cestovní kanceláří.
Cestovní kanceláře a hotely na růst trendu sólo cestování reagují, ale zatím jen pomalu a pouze v některých případech. Standardem je například mnohdy stále povinný příplatek za jednolůžkový pokoj. Pro cestovky pochopitelně není trend sólo cestování obzvláště vítaný, neboť cestování v jednom neumožňuje tolik navyšovat marži. Při dostatečně velké poptávce single-cestovatelů však pochopitelně cestovky zareagují viditelněji, protože budou muset, a to rozšířením nabídky pro sólo cestovatele a snížením ceny. Zatím ale sólo cestovatelé musí počítat s tím, že zaplatí o deset až dvacet procent více, než pokud by cestovali ve skupině. Nejde jen o povinné příplatky, ale třeba také o nemožnost vždy rozpočítávat náklady za přepravu. To však částečně lze řešit právě prostřednictvím různých aplikací a platforem sdílené ekonomiky, kdy cestovatel sdílí například auto nebo minibus s jinými cestujícími, které předtím neznal. Pro řadu single cestovatelů je tak cestování vítanou možností k seznámení, což poptávku po sólo turistice jen dále umocňuje.
Solo cestovatelé se rekrutují nejčastěji z řad mladých lidí kolem 30 let. Zastoupeni jsou ale také lidé nad 60 let, například i vdovci či vdovy. V jednom či jedné se vydávají ovšem i cestovatelé středního věku, kteří doma nechávají svoji rodinu. Využívají tak flexibility sólo cestování nebo prostě jenom reflektují to, že zbytek rodiny prostě v daném období z pracovních či jiných důvodů cestovat nemůže.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.