#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Čína přichází s elektrovozy, které lze nabít skoro tak rychle jako natankovat auto benzínem či naftou

19. března 2025

Je to bolehlav nejen pro Teslu či Mercedes

 

Akcie čínského výrobce elektromobilů BYD dnes poskočily na svůj dosavadní cenový rekord poté, co firma uvedla novou řadu aut, která lze dobíjet skoro tak rychle, jak trvá běžné tankování vozu se spalovacím motorem.

Na hongkongské burze dnes akcie BYD přidávaly až šest procent, než svůj nárůst korigovaly na 3,6 procenta. Tržní kapitalizace automobilky se tak dnes dostala na úroveň skoro 162 miliard dolarů. To je více, než kolik dohromady činí tržní hodnota automobilek Ford, General Motors a Volkswagen, které symbolizují éru vozů se spalovacími motory.

Nové baterie a nabíjecí systém společnosti BYD je schopen dobít elektrovůz k dojezdu zhruba 400 kilometrů za pět minut. Do prodeje se takto vybavené vozy dostanou již příští měsíc.

Za minutu nabíjení by tak vozy BYD prodlužovaly svůj dojezd o 80 kilometrů. Pro srovnání, elektrovozy značky Mercedes-Benz za minutu nabíjení prodlužují dojezd o 33 kilometrů, vozy značky Tesla pak o 18 kilometrů, vyplývá z dat agentury Bloomberg.

Zatímco tedy je novinka BYD dobrou zprávou pro její stávající akcionáře, konkurenti typu Tesly mají o starost více.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře