Dohodnuto. Švédská automobilka Volvo teď bude patřit Číňanům. Kupuje ji nepříliš známá firma Geely z východočínského města Tchaj-čou. Asie dobývá trh s auty.
Nenápadný, ale ambiciózní Číňan, jehož málokdo zná, si bere ztepilou Švédku s výtečným jménem i „rodokmenem“. I tak lze zpodobnit aktuální snový sňatek na automobilovém trhu: čínská automobilka Geely, která dodává vozy například kubánským policistům, kupuje za 1,8 miliardy dolarů švédskou ikonu bezpečné jízdy Volvo, součást rodiny Ford.
Americký gigant Ford se tak zbavuje poslední ze svých věhlasných evropských značek, které začal skupovat koncem osmdesátých let. Už dříve prodal automobilky Aston Martin a Jaguar Land Rover. Obě zamířily do rukou asijského kapitálu. Aston Martin sice v březnu 2007 koupilo konsorcium, v němž hráli podstatnou roli i dva zámožní britští automobiloví nadšenci John Sinders a David Richards, avšak bez vydatného kuvajtského kapitálu by se transakce uskutečnila jen těžko. O rok později pak indický miliardářský mogul Ratan Tata převzetím zachránil před pádem automobilku Jaguar Land Rover.
V nákupech a prodejích Fordu se tak zrcadlí i globální ekonomické posuny posledních desetiletí. Evropské „perly“ nejprve koupili Američané a od nich je nyní získávají Asiaté; stejně jsou předávány otěže světové hospodářské moci po Evropě a Americe, jež se nyní topí v dluzích, začínají panovat draví a produktivní Číňané, Indové a samozřejmě z rostoucích cen energií těšící se ropní šejci a jejich kapitálově mohutné investiční společnosti.
Koupí Volva se Li Šu-fu, šéf automobilky Geely, opět o něco přiblížil svému vzoru, Henrymu Fordovi, do něhož se rád stylizuje. Geely se může stát věru mezinárodní automobilkou. Nyní navíc bude čerpat i z rozsáhlého duševního vlastnictví švédské automobilky, jejíž konstruktéři oplývají vytříbeným umem stavět bezpečná vozidla.
Jakkoli se Šu-fu považuje za čínského Henryho Forda, k automobilovému sňatku by nedošlo bez požehnání „matky strany“ pekingského politbyra. Když se akvizice v Göteborgu (kde mimochodem zůstane sídlo firmy i po akvizici) obřadně signo-vala, nechyběl Li I-čung, čínský ministr průmyslu a technologií. Ano, Volvo kupuje soukromá automobilka Geely, ale také – a hlavně – samotná Čína, jako by tím chtěl vzkázat.
Číňan a Švédka, to jsou ovšem také dvě úplně odlišné kultury. A nejen ty firemní. Trvalý úspěch vznikajícího manželství může navíc zhatit i nevyzpytatelný postoj „matky strany“ k soukromým firmám, jenž se v poslední době projevil zátahy čínských úřadů vůči webovému kolosu Google a těžařské korporaci Rio Tinto (viz Spravedlnost po čínsku na str. 64).
Vyšlo v Týdnu.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.