Cena pohonných hmot v Česku jen velmi mírně klesá. Navzdory tomu, že ropa na světových trzích zlevňuje. Dnes se cena ropy Brent nachází na úrovni 71,90 dolaru za barel. Je tak tedy stále o skoro pět dolarů na barel levnější než počátkem srpna, kdy cena činila 76,30.
Srpnové zlevnění ropy zatím české čerpací stanice nepromítají do svého zlevnění v plné míře. Jen částečně jim v tom brání mírné oslabení koruny vůči dolaru, k němuž během srpna došlo. V příštích sedmi dnes tak pohonné hmoty v ČR zlevní o zhruba deset haléřů na litr.
Benzín se nyní v ČR prodává průměrně za 33,79 koruny za litr, jen o haléř levněji než před týdnem. Nafta nyní vyjde na 31,59 koruny za litr, což představuje čtyřhaléřové zlevnění v porovnání se situací před týdnem.
Čerpací stanice si evidentně nadále navyšují své marže a zisk. Nahrává jim k tomu prostředí obecně rapidní inflace a mediálních zvěstí o ní. Ty používají jako záminku a zdůvodnění svého zdražování, ačkoli ve skutečnosti sami žádné přílišné inflaci nečelí. Právě proto, že ropa zlevňuje.
Ropa zlevňuje vlivem šíření delta mutace covidu především v asijských zemích, jako je Čína či Japonsko, a v obavě z podzimního vleklého šíření nákazy po celém světě.
Představitelé EU dnes budou jednat o znovuzavedení omezení vstupu na území EU pro občany USA. Šíření nákazy ve Spojených státech je nyní natolik rapidní, že EU by podle svých vlastních regulí omezení zavést již měla.
Omezení cestování na transatlantických trasách by byla další rána pro aerolinky, ale také právě pro poptávku po ropě. Ropa se i proto ocitá pod výprodejním tlakem. K němu přispívá i to, že těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem minulý měsíc dojednali pravidelné, každoměsíční navyšování těžby, přičemž s navyšováním začínají již nyní v srpnu.
Pohonné hmoty budou v příštích sedmi dnech zlevňovat i v dalších zemích, do nichž často cestují čeští řidiči. Benzín nyní natankují levněji než v Česku ve Slovinsku, v Maďarsku, v Polsku a tradičně v Rumunsku a Bulharsku. V Rakousku je cena benzínu srovnatelná. Na Slovensku, v Chorvatsku, v Německu, v Itálii či Řecku je pak benzín dražší. Naftu natankují čeští řidiči levněji opět v Bulharsku a Rumunsku, ale také v Polsku. Srovnatelné ceny se dočkají v Rakousku a na Slovensku. V Maďarsku, ve Slovinsku, v Německu, v Itálii i v Řecku je pak její cena vyšší. Cenu nafty v ČR snižuje letošní snížení spotřební daně z ní.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.