Maloobchodní tržby vykázaly v srpnu slabší výkon než v červenci. Růst výkonu maloobchodu, který byl patrný po skončení jarní vrcholné fáze koronavirové uzavírky podstatné části ekonomiky, tak ustal. Po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní činil červencový meziroční růst tržeb v maloobchodě 1,8 procenta, zatímco v srpnu 1,6 procenta. Stále jde o poměrně solidní výkon, vzhledem k míře, v jaké se lidé v ČR v srpnu obávali zhoršení své vlastní i obecné ekonomické situace.
Češi se tedy se svým utrácením vrací ke stavu, jenž panoval před březnovým úderem koronavirovu a „vypnutím“ podstatné části ekonomiky, včetně právě maloobchodu.
Některé spotřebitelské segmenty však zůstávají stále silně otřeseny. Viditelné to bylo v srpnu zvláště v případě ubytování, kde byly tržby meziročně o 46 procent nižší. Za celý letošní rok jsou tržby v ubytování meziročně o zhruba 50 procent níže. Sektor trpí odlivem zahraničních turistů, který není s to kompenzovat ani poptávka tuzemského obyvatelstva, podporovaná programem na podporu lázeňství COVID-Lázně. Zvláště patrné je to například v Praze, která je vysoce závislá na poptávce zahraničních návštěvníků.
O 4,6 procenta více než loni utratili Češi v srpnu za elektroniku. To znamená, že jsou stále ochotni nakupovat zboží, které nutně nepotřebují, například nové mobilní telefony či počítače. Jde tedy o signál toho, že koronavirová krize se ještě v chování domácností plně neprojevila, a to z velké části kvůli vládním opatřením na podporu ekonomiky a zaměstnanosti. Zčásti se však stále jedná o dozvuk kompenzujícího chování, kdy lidé stále i v srpnu nakupovali zboží, které nemohli pořídit v době „vypnuté“ ekonomiky v měsících březnu až květnu. Oproti červenci je ostatně v srpnu patrné zpomalení dynamiky růstu tržeb, což koresponduje právě s odezníváním zmíněného kompenzujícího nakupování. Částečně kvůli tomuto zpomalení mohlo ovšem dojít i vlivem časování dovolených, moudřejší budeme s daty za září.
Naopak, stále se v srpnu propadal automobilový segment, a to meziročně o 9,4 procenta. Po zahrnutí celého automobilového segmentu se spotřebitelské výdaje Čechů v meziročním vyjádření stále propadaly, o 2,6 procenta. I na základě dnešních čísel je třeba počítat s tím, že za celý rok se maloobchod v ČR letos propadne o tři procent, po zahrnutí automobilového segmentu ještě výrazněji.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.