#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Češi masivně utrácí za zájezdy či elektroniku. Propouštění se zatím nebojí, jenom do nákupu automobilů už se moc neženou

14. března 2019

Maloobchodní tržby v ČR v užším pojetí, bez zahrnutí automobilového segmentu, rostly v lednu meziročně o 4,7 procenta v očištěném i neočištěném vyjádření. To je solidní výsledek. Češi v lednu s chutí nakupovali navzdory citelnému zdražení energií, zejména elektřiny, a bydlení, které zasáhlo mnohé domácnosti. Navyšovali své výdaje zejména za nepotravinářské zboží a služby, jako je elektronika, mobilní telefony, ale také zájezdy či kultura.

Právě výdaje Čechů za rekreaci a kulturu narostly v lednu meziročně o bezmála 23 procent. To je nejvyšší nárůst této položky od listopadu 2001. Jakkoli takový výsledek nelze přeceňovat, protože ve sledování dle jednotlivých položek spotřeby dochází k přirozeně k větším výkyvům než za maloobchod jako celek, svědčí tak znatelný nárůst o stále optimistické náladě tuzemských spotřebitelů. Výdaje za zájezdy a kulturu se totiž řadí k těm zbytným, jež si domácnosti mohou snadno odpustit, na rozdíl třeba od potravin, energií či bydlení. Takže masivní navýšení útrat za rekreaci a kulturu svědčí o tom, že se Češi zatím příliš neobávají zhoršení vlastní finanční situace. Zejména nemají obavu z propouštění.

Ruce si tak mohou mnohou mnout prodejci zájezdů. Ti letos vyhlížejí rekordní rok, co se týče objemu prodaných zájezdů, a lednová čísla jim dávají více než za pravdu. Celkově by objem prodaných zájezdů, dohromady zimních i letních, mohl letos vzrůst meziročně až o šest procent. Za růstem výdajů Čechů ovšem není jen jejich vyšší kupní síla, daná z podstatné míry loňským nejrazantnějším růstem reálných mezd od roku 2002, ale také zdražování samotných zájezdů. K němu dochází zejména kvůli růstu cen, které vypisují jednotlivé hotely, ale také kvůli zmíněnému zdražování energií a také paliv, a tedy i letecké přepravy.

Slabým místem tuzemského maloobchodu v jeho širším pojetí zůstává automobilový segment. Objem výdajů Čechů za auta, jejich opravu a údržbu, v lednu klesl meziročně zhruba o pět procent. Pokračuje tak pokles celého segmentu, který byla zřetelně parný už loni, zejména ve druhé polovině roku. Je projevem nasycení trhu s automobily. Domácnosti a firmy již po krizi stačily obnovit své vozové parky a do dalších nákupů vozů už se tudíž tolik nehrnou.

Za celý letošní rok vykáže maloobchod bez zahrnutí automobilového segmentu růst 4,5 procenta, což je stále solidní úroveň. Maloobchodu bude svědčit zejména pokračující růst mezd tuzemských domácností, který by měl po očištění o inflaci odpovídat také zhruba 4,5 procenta.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře