#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Češi loni rekordně utráceli za alkohol, takřka 90 miliard korun. Za čtvrtstoletí narostly jejich výdaje za alkohol na dvojnásobek

12. ledna 2020

V roce 2018 utratili Češi za alkoholické nápoje rekordní sumu. Za pivo, víno a lihoviny dali při svých nákupech v obchodech celkem 85,9 miliardy korun, plyne z aktuálních údajů Eurostatu. V roce 2017 to přitom bylo 81,8 miliardy korun.

Vzhledem k vývoji cenové hladiny v oblasti alkoholických nápojů a vývoji spotřebitelských tržeb v daném segmentu v roce 2019 lze předpokládat, že v loňském roce 2019 se útraty Čechů za alkohol přiblížily úrovni 90 miliard korun, tudíž překonaly rekord roku 2018.

Češi tak loni za alkohol utratili zhruba dvojnásobek toho, co v polovině 90. let, kdy se jejich výdaje za pivo, víno a lihoviny pohybovaly v tehdejších cenách kolem úrovně 45 miliard korun, jak dále plyne z dat Eurostatu.

Od poloviny 90. let však klesl podíl výdajů za alkoholické nápoje na celkových spotřebitelských výdajích Čechů. V roce 1995 tento podíl činil 5,4 procenta, do roku 2008 pak poklesl na rovná tři procenta. Poté však došlo k jeho opětovnému navýšení, takže v roce 2018 činil 3,3 procenta.

Pokles podílu alkoholu na spotřebitelských výdajích, k němuž v posledním čtvrtstoletí došlo, lze jen zčásti připsat zdravějšímu životnímu stylu, kteří dnes Češi nepochybně vedou.

Mnohem více než v půli 90. let se dnes stravují v restauracích a hospodách. Vždyť loni utratili dle odhadu na základě dat Eurostatu v restauracích, hospodách a kavárnách rovněž rekordní sumu 175 miliard korun, tedy o 100 miliard korun více než ještě v roce 2000. Jejich výdaje za restaurace, hospody či kavárny tedy narůstají citelně rychleji než výdaje za alkoholické nápoje v obchodech. Přitom lze předpokládat, že podstatnou část výdajů za alkohol, které by před čtvrtstoletím realizovali ještě v obchodu pro domácí spotřebu, dnes realizují právě v některém z veřejných stravovacích zařízení. Místo lahváče v obchodu na rohu si dnes zkrátka častěji než před čtvrtstoletím dávají „jedno“ v restauraci.

Podíl alkoholu na celkových spotřebitelských výdajích Čechů je přitom stále jeden z nejvyšších v celé Evropské unii. Čechy předčí jen pobaltské národy. Estonci v roce 2018 dávali na alkohol pět procent svých spotřebitelských výdajů, Lotyši 4,5 procenta a Litevci 3,7 procenta. Pak už následují Češi – společně s Poláky – s uvedeným podílem 3,3 procenta.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře