Posadit se v klubu vedle Spearsové vyjde téměř na milion korun
Více než 2,1 miliardy korun. Tolik činí roční hodnota „spearsonomiky“, tedy peněžních toků, jež by se neuskutečnily nebýt vysloužilé popové princezny Britney Spearsové.
Čtenář bulváru je dobře seznámen se všemi výkyvy a prohřešky v životě někdejší popové panenky, svého času prý dokonce panny. To už je ale docela dávno. Dnes titulky zpravují o Britney Spearsové spíše v souvislosti se soudními tahanicemi o dva potomky, drogovými večírky a následnými pobyty v „rehabech“, čili protidrogových léčebnách, nebo o koncertním trapasu při pokusu o comeback.
Spearsová je nejen ikonou, leč celým jedním ekonomickým odvětvím – své živobytí s ní spojují všichni od paparazzi po prodejce kosmetiky. „Britney – to je zlatý důl,“ tvrdí Duff McDonald, ekonomický novinář, absolvent Whartonu, jenž dal dohromady účty „spearsonomiky“.
Milionové drobty
McDonald vychází ze soudních záznamů, dle nichž zpěvačka během kariéry nakupila majetek čítající v přepočtu téměř 2,2 miliardy korun. Každý měsíc se k této sumě přidává téměř třináct milionů korun, ročně tedy bezmála 160 milionů korun. To jsou ale jen drobty proti tomu, co shrábne celá „spearsonomika“.
Na prvním místě v řetězci „spearsonomiky“ stojí nahrávací firmy, promotéři turné, kosmetické firmy či majitelé nočních podniků. Od debutového alba v roce 1999 až dosud prodala zpěvačka zhruba 83 milionů nahrávek. Nahrávací společnost Jive Records si díky tomu přišla na více než sedm miliard korun. Navzdory životním průšvihům (možná též kvůli nim) se dobře prodává dokonce zpěvaččino loňské album. Turné Britney Spearsové dala promotérům vydělat 2,6 miliardy korun. Průměrný zisk na jedno z jejích 265 sólo vystoupení je lehce přes deset milionů korun.
Platí se ale nejen za hudbu Spearsové, nýbrž za samu její přítomnost. Pure Nightclub v Las Vegas údajně prodával místa k sezení po boku zpěvačky za více než 875tisíc korun na večírek. Za to, že se popová exprincezna na party byť jen ukáže, požaduje 4,3 až 7 milionů korun. Kosmetická firma Elizabeth Arden navíc dosud prodala „Britney parfémy“ – značky Believe, Curious a Fantasy – za skoro 1,8 miliardy korun. První řetězec „spearsonomiky“ si díky zpěvačce polepší každoročně až o 700 milionů korun.
„Ježour“ a vířivka
Druhým článkem řetězce jsou paparazziové. Za původní zpěvaččinu fotografii se platí v rozpětí od čtyř tisíc do dvou milionů korun. Agentura X17, jejíž fotoslídilové jsou Spearsové v patách čtyřiadvacet hodin denně, odhaduje, že zpěvačka je zodpovědná za třicet procent tržeb. Jen během loňského roku prodala agentura její fotografie za více než 43 milionů korun. Velmi známou sérii exkluzivních zpodobnění holohlavé Spearsové (která vznikla poté, co se zpěvačka, zřejmě v afektu, nechala před rokem ostříhat na více než důsledného „ježoura“), prodávala agentura za téměř devět milionů korun.
Jiná fotoagentura, Splash News, tvrdí, že snímky Spearsové tvoří až patnáct procent tržeb. Letošní fotografie exprincezny ve vířivé vaně vynesly agentuře 3,5 milionu korun za sérii. Je pravděpodobné, že Spearsová tak zodpovídá za pětinu tržeb bulvárních fotografů v USA. Druhý článek řetězce „spearsonomiky“ si ročně přijde na sedmdesát milionů korun.
„Šortujte“ Britney
Třetím, korunním článkem řetězce jsou média. Málokdy uplynou dva dny v řadě, abychom se z bulváru nedozvěděli, co je ve zpěvaččině životě nového. A to plně platí i pro bulvár český.
Ve výpočtech jsou ale zahrnuty „tabloidy“ – tedy bulvár anglosaský. Od ledna 2006 do července 2007 (během 78 týdnů) se zpěvačka objevila na titulních stránkách magazínů People, US Weekly, In Touch, Life&Style a OK! celkem 175krát. Prodeje těchto vydání na stáncích dosáhly ve zmíněném období přes 6,3 miliardy korun. V šesti z posledních sedmi let obsadila zpěvačka první místo v žebříčku internetového vyhledávání Yahoo Search – pouze v roce 2004 sestoupila na druhé místo, když ji předběhla Paris Hiltonová. Loni – v roce zpěvaččina rozvodu, „shození hřívy“ a automobilové bouračky – vystoupaly počty vyhledávání jejího jména o šedesát procent.
„Nebylo-li by Britney, zastavil by se veškerý internetový provoz?“ ptá se s lehkou nadsázkou Vera Chanová, vedoucí editorka u společnosti Yahoo. Celkový výdělek třetího článku řetězce „spearsonomiky“, mediálního, je přes 1,3 miliardy korun.
Ze „spearsonomiky“ tyje významně i Kevin Federline alias K-Fed, patrně nejslavnější exmanžel na světě. Noční kluby mu údajně platí až 525tisíc korun, když se v nich ukáže. Měsíčně si pak na konto může připsat i více než 600tisíc korun, které k němu putují od Spearsové na výchovu dětí, jež mu byly soudně přiděleny po rozvodu a následných tahanicích. Federlinovo napojení na „spearsonomiku“ mu ročně zajišťuje pohodlných 17,5 milionu korun.
Kola „spearsonomiky“ se stále točí – její roční hodnota je, po celkovém součtů všech článků, až 2,1 miliardy korun. Bedliví pozorovatelé ale doporučují „šortovat“ – spekulovat na pokles. Mediálně zajímavý chaos v životě zpěvačky nemůže trvat donekonečna.
Týden, 25.2.2008
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.