#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Black Friday se blíží, bude rekordní. Češi utratí desítky miliard, u žen vedou oděvy a obuv, u mužů elektronika

25. listopadu 2019

Právě začíná takzvaný „Black Week“, neboli týden slev a akčních nabídek – byť leckdy falešných. Velké předvánoční nakupování vyvrcholí v pátek, 29. listopadu, stále populárnějším „Black Friday“ – „Černým pátkem“. Žně zaznamenají například české e-shopy, které se mohou během „Black Weeku“ a následujících tří předvánočních, adventních týdnů těšit na tržby čítající více než 20 miliard korun.

To není málo, protože třeba za celý loňský rok činily tržby e-shopů dohromady 135 miliard. Letos lze předpokládat, že budou představovat 155 miliard korun. Celkové předvánoční výdaje – tedy nejen ty spojené s „Black Week“ a „Black Friday“ – se na této částce budou podílet zhruba z jedné třetiny, tedy z více než padesáti miliard.

„Black Friday“ byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem online nakupování. Pro zákazníky je lákavou možností, jak využít slev a zároveň se vyhnout narvaným obchodním centrům a souvisejícím frontám u pokladny.

Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká zhruba 60 procent Čechů, v průměru si koupí tří produkty. Ženy utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.

Tak jako v minulých letech i letos ovšem musí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevamiaž v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší. Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství (k mobilu tak třeba nedostane propojovací kabely, sluchátka nebo baterie).

Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.

Prodejci totiž v posledních letech obecně využívají poměrně vysokého spotřebitelského optimismu Čechů, který je vede k tomu, že nehledí na každou korunkou a nepřemýšlí tolik nad skutečným naplněním té či oné slevy. Slevy slouží jako lákadlo na „první signální“, jemuž zdaleka ne vždy je učiněno zadost. Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.

Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.

Nákupního šílenství se letos snaží zneužít podvodníci, ba přímo zločinci. Přes komunikační aplikaci WhatsApp nebo sociální síť facebook se k českým uživatelům začaly šířit podvodné zprávy vydávající se za poukazové akce Teska, Penny nebo Lidlu. Od lidí lákají osobní údaje, mobilní platby i přístup k bankovnímu účtu. Zatímco zprávy jménem obchodního řetězce Tesco se šíří rozesíláním přes WhatsApp, příspěvky od falešného Lidlu nebo Penny se objevují na facebooku a šíří se jejich sdílením.

„Black Friday“ následuje každoročně po Dni díkuvzdání v USA, který připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Od počátku 30. let minulého století jde v USA o začátek vánoční nákupní sezóny. Kamenné obchody tam od té doby každoročně otevírají velmi brzy a mají otevřeno i ve večerních hodinách.

Od poloviny minulého desetiletí jde v USA kvůli nástupu e-shopů o nejrušnější obchodní den v roce. Jeho význam však v posledních letech klesá, neboť prodejci zahajují vánoční sezónu nově už dříve. Časově omezené akční slevy či zvýhodněné nabídky už nejsou záležitostí jediného dne, ale prodejci je rozkládají o do celých týdnů (viz „Black Week“), či dokonce měsíců, listopadu i prosince.

Původ názvu se datuje do počátku 60. let ve Filadelfii, kdy tamní ulice byly pod náporem aut i nakupujících rušné, až černaly. Existuje ale i alternativní vysvětlení: prodejci se dostávají z červených do černých čísel.

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře