Cena benzínu u českých čerpacích stanic stoupla od pondělí do pátku tento týden o 1,53 koruny na litr. Včera se benzín Natural 95 prodával průměrně za 45,88 Kč/l, tedy nejdráže od poloviny března. V celé historii ČR se benzín prodával dráže než včera pouze v šesti dnech, a to právě v období před polovinou letošního března, kdy jeho cenu vyhnala k historickým rekordům panická situace vzniklá v důsledku ruské invaze na Ukrajinu a souvisejících sankcí.
Ještě o minulé neděli benzín přitom vyšel průměrně na 44,35 Kč/l. Tempo zdražování benzínu je tedy opět mimořádné. Od 1. června přitom začíná platit čtyřměsíční snížení spotřební daně z pohonných hmot o 1,50 Kč/l. To však řidiči nakonec nemusí vůbec pocítit. Právě proto, že rozsah snížení daně se příliš neliší, jak nyní vidíme, od rozsahu několikadenního pohybu tržní ceny pohonných hmot. Navíc, čerpací stanice nepromítnou snížení daně v celém rozsahu. Opatření bude stát český stát miliardu korun měsíčně, přitom je poměrně pravděpodobné, že cena pohonných hmot bude v červnu, tedy po snížení daně, vyšší než teď. To vyvolá frustraci řady motoristů. Krok navíc s gustem napadne opozice.
Klíčovým tlakem na růst cen ropy je nyní chystané embargo EU na její dovoz z Ruska. Embargo by zvýšilo cenu ropy na světových trzích, a tedy i pohonné hmoty v ČR. Bruselu se zatím embargo nedaří prosadit, neboť proti se staví Maďarsko. Jeho premiér Viktor Orbán hrozí embargo vetovat. Orbánův postoj je poslední překážkou zavedení embarga. Lídři zemí EU se na společném summitu sejdou koncem května. Budou tak mít možnost na Maďarsko zatlačit a přimět jej k odkývnutí embarga. Pokud by se tak stalo, třeba v rámci nějakého politického obchodu Bruselu a Budapešti, cena ropy na světových stoupne okamžitě. A postupně budou proto také zdražovat pohonné hmoty v ČR, tedy hned v prvních červnových dnech. V době, kdy dojde ke snížení spotřební daně, tak mohou pohonné hmoty v ČR kvůli Orbánovu odkývnutí embarga přesto zdražovat, a to poměrně citelně.
Pozoruhodné je, že nafta v poslední době nezdražuje tak jako benzín. Zatímco ten totiž za posledních pět dní zdražil o uvedenou 1,53 koruny na litr, nafta naopak zlevnila, a to o jeden haléř na litr. Tento vývoj je nezvyklý. Výpadek v dodávkách pohonných hmot, jenž souvisí s válkou na Ukrajině a sankcemi Západu proti Rusku, se nyní v Evropě palčivěji projevuje právě v oblasti zásobování benzínem.
Celkově k tlaku na růst cen pohonných hmot přispívá také růst cen ropy na světových trzích a citelné oslabování koruny proti dolaru, v němž se ropa a obchoduje. Růst cen ropy ve světě podporuje zlepšování pandemické situace v Číně, kde se díky němu obnovuje poptávka po ropných produktech. V příštích sedmi dnech je třeba počítat s dalším zdražením pohonných hmot, zejména benzínu. Zdražení by mělo být v rozsahu 50 haléřů na litr benzínu a deseti haléřů na litr v případě nafty.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.