Benzín včera v celorepublikovém průměru zdražil o šest haléřů na litr, vyplývá z dnešních dat společnosti CCS. Jeho cena je tak pouze o 90 haléřů na litr nižší než 31. května, tedy v předvečer snížení spotřební daně z něj o 1,50 koruny za litr. Vláda přitom předpokládala, že v důsledku snížení daně by cena benzínu mohla klesnout zhruba o 1,80 koruny na litr, i díky nižší DPH.
Ve svém zlevňování včera pokračovala alespoň nafta, ačkoli jen v rozsahu tří haléřů na litr. Nafta od 31. května zlevnila dohromady o 1,16 koruny na litr. Vládu snížení spotřební daně vyjde na miliardu měsíčně. Přitom je otázka, zda jej řidiči pocítí delší dobu než jen v pár dnech.
V příštích dnech je totiž třeba počítat se zdražováním obou základních druhů pohonných hmot. Nadále se zvyšují ceny ropy na světovém trhu a také zdražují paliva velkoobchodně prodávaná na burze v Rotterdamu. Od cen této burzy odvíjejí svoji cenotvorbu čerpací stanice v ČR.
Třeba cena nafty velkoobchodně prodávané v Rotterdamu se včera dostala nad úroveň 30000 korun za tunu, teprve podruhé v historii (viz graf níže). Poprvé se tak stalo letos v březnu, krátce po invazi Ruska na Ukrajinu. V důsledku tohoto tehdejšího zdražení se pak cena nafty u českých čerpacích stanic dostala do blízkosti hodnoty 50 korun za litr, tedy rekordně vysoko.
Největší provozovatel čerpacích stanic v ČR, polský PKN Orlen, přitom v květnu dále navýšil svoji rafinační marži. Plyne to z údajů, jež firma zveřejnila včera (zde). V květnu činila rafinační marže Orlenu 24,3 dolaru na barel. Loni v květnu tatáž marže podniku činila jen 1,3 dolaru, tedy takřka 19krát méně.
Za růstem marže Orlenu stojí fakt, že z podstatné části stále zpracovává ruskou ropu, která je z důvodu západních sankcí v extrémní slevě oproti ropě Brent. Sleva se pohybuje kolem 30 až 35 dolarů na barel. Cena ropy Brent přitom včera uzavírala na ceně takřka 120 dolarů za barel. Orlen nově ruskou ropu namíchává s jinými druhy ropy tak, že výsledný mix už statisticky nemusí vykazovat jako ropu ruskou, neboť původem ruské ropy je v něm méně než 50 procent.
Cena nafty na burze v Rotterdamu včera teprve podruhé v historii překonala úroveň 30 tisíc korun za tunu. To znamená, že řidiči v ČR se navzdory snížení spotřební daně musí připravit na zdražování. (zdroj: Bloomberg)
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.