Pohonné hmoty v ČR pokračují ve zdražování, které ovšem zvolňuje ve svém tempu. Průměrná cena benzínu Natural 95 se v uplynulém týdnu zvýšila o 10 haléřů na litr a činí nyní 28,10 koruny za litr. Jde o nejvyšší cenu za celé období od konce letošního března. Litr nafty je nyní dražší o 7 haléřů v porovnání se situací před týdnem. Stojí 27,58 koruny a je tak nejdražší od první poloviny dubna.
V příštím týdnu pohonné hmoty opět mírně zdraží, v rozsahu do 10 haléřů na litr. Důvodem je pokračující růst cen ropy na světových trzích. Od začátku července ropa typu Brent zdražila o dalších zhruba sedm procent. Barel se nyní prodává za bezmála 45 dolarů a je tak nejdražší od začátku letošního března, tedy od doby před začátkem celosvětové koronavirové krize.
Pro tuzemské prodejce pohonných hmot je pochopitelně zásadní vývoj cen ropy po přepočtu do české měny. V korunovém vyjádření je ovšem červencové zdražování barelu Brentu zhruba poloviční v porovnání s jeho zdražováním dolarovým, pohybuje se kolem úrovně 3,5 procenta. Důvodem je tlumivý efekt posilující koruny. Česká měna vůči té americké během července posiluje o zhruba korunu, když na začátku prázdnin byl kurs obou měn na úrovni 23,73 koruny za dolar a dnes je kurs na úrovni 22,73. Zrovna právě dnes je už možné hovořit o tom, že koruna zcela „vymazala“ svoji ztrátu vůči dolaru z doby koronavirové krize, neboť kurs obou měn je prakticky přesně na stejné úrovni jako letos hned na začátku roku. Za červenec koruna vůči dolaru získala další zhruba čtyři procenta, což tlumí – a bude tlumit – dopad zdražující ropy na cenu pohonných hmot v ČR.
Koruně k posilování pomáhá i schválení fondu obnovy EU, který snižuje riziko hlubší celoevropské krize, neboť koronavirovou krizí nejvíce zasažené země, hlavně Itálie, získávají v podobě fondu mocnou vzpruhu. Dolar se naopak ocitá pod tlakem kvůli explodujícímu zadlužení Spojených států a kvůli rostoucímu geopolitickému izolacionismu vedoucí světové ekonomiku. Slábnoucí dolaru podporuje celosvětovou poptávku po ropě, která se v něm obchoduje. Podporuje ji také naděje na brzké získání účinné koronavirové vakcíny. Naopak tlumivým efektem působí na ceny ropy rostoucí napětí v americko-čínských vztazích.
I tak motoristé v ČR zažívají nejlevnější prázdniny od roku 2004. Cesta do Chorvatska a zpět, konkrétně z Prahy do Splitu a zpět, je letos v červenci vyjde, co se útraty z pohonné hmoty týče, při spotřeba pět litrů na 100 kilometrů v průměru na 3034 korun. Například v roce 2014 utratili za to samé 3878 korun (viz graf). Efekt levnějších hmot tlumí při nákupu pohonných hmot v Chorvatsku slabší koruna.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.