Řidiči vozů na benzínový pohon mohou pomalu začít závidět motoristům, kteří svého – nejčastěji čtyřkolého – miláčka napájejí motorovou naftou. Od začátku letošního roku totiž benzín, konkrétně Natural 95, zdražil ze 27,88 koruny za litr, což byla jeho průměrná cena ještě 31. 12. 2020, na včerejší průměrnou cenu 28,26 korun za litr. Tedy o 38 haléřů na litr. Přitom cena nafty byla včera dokonce o jeden haléř nižší než na Silvestra 2020, a sice 27,31 koruny za litr.
Cena benzínu je tak nyní nejvyšší za celé období od konce loňského března, zatímco nafta je i teď levnější než třeba na Vánoce 2020. Rozevírání cenových nůžek mezi benzínem a naftou je způsobeno tím, že prodejci pohonných hmot postupně do své cenové kalkulace zahrnují snížení spotřební daně právě z motorové nafty o jednu korunu na litr, k němuž došlo k 1. lednu.
Snížení daně z nafty tak v jejím případě tlumí projev růst cen ropy na světových trzích, zatímco v případě benzínu tomu tak není. Ropa Brent se obchoduje za více než 55 dolarů za barel, tedy za prakticky nejvíce za poslední takřka rok, za celé období od propuknutí koronavirové pandemie. Růst ceny podporuje vyhlídka globálního ekonomického zotavení v letošním roce, které zapříčiní již probíhající vakcinace. Vzpruhou cenám ropy jsou také škrty v těžbě, k nimž se již dříve v tomto měsíc zavázala Saúdská Arábie.
Čeští řidiči, zejména benzínových vozů, se tak musí v příštích týdnech připravit na zdražení pohonných hmot, a to až o desetihaléře. V příštím týdnu zdraží benzín o deset haléřů na litr, nafta bude cenově stagnovat. Cena pohonných hmoty však letos pravděpodobně jen tak nepřekročí úroveň 30 korun za litr, ani v případě benzínu, a už vůbec ne nafty. Nelze totiž předpokládat, že cena ropy letos trvaleji vystoupá nad 60 dolarů za barel. Koruna vůči dolaru bude udržovat svoji poměrně silnou úroveň, což bude působit proti výraznějšímu zdražování pohonných hmot. V posledním měsíci se stabilně obchoduje na úrovni kursu kolem 21,50.
Ceny pohonných hmot v příštích týdnech zdraží nejen v ČR, ale i dalších evropských zemích. Podle mezinárodního srovnání je benzín aktuálně levnější než v Česku tradičně v Bulharsku či Rumunsku, ale také v Polsku a poněkud netradičně i ve Slovinsku. V Rakousku a Maďarsku je cenově srovnatelný. Na Slovensku, v Chorvatsku a také tradičně v Německu či v Itálii je dražší. Nafta je levnější než v ČR v zemích, jako je opět Bulharsko či Rumunsko. Je mírně levnější než v Polsku, což je poněkud nezvyklé, ale jde opět o důsledek zmíněného snížení spotřební daně. Na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku ve Slovinsku, v Německu, Chorvatsku či Itálii je cena nafty vyšší než v ČR.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.