Řidiči vozů na benzínový pohon mohou pomalu začít závidět motoristům, kteří svého – nejčastěji čtyřkolého – miláčka napájejí motorovou naftou.
Od začátku letošního roku totiž benzín, konkrétně Natural 95, zdražil z úrovně 27,88 koruny za litr, což byla jeho průměrná cena ještě 31. 12. 2020, na včerejší průměrnou cenu 28,26 koruny za litr. Tedy o 38 haléřů na litr. Přitom cena nafty byla včera úplně stejná jako na Silvestra 2020, a sice 27,32 koruny za litr.
Cena benzínu je tak nyní nejvyšší za celé období od konce loňského března, zatímco nafta je i teď levnější než třeba na Vánoce 2020. Rozevírání cenových nůžek mezi benzínem a naftou je způsobeno tím, že prodejci pohonných hmot postupně do své cenové kalkulace zahrnují snížení spotřební daně právě z motorové nafty o jednu korunu na litr, k němuž došlo letos k 1. lednu.
Snížení daně z nafty tak v jejím případě tlumí projev růstu cen ropy na světových trzích, zatímco v případě benzínu tomu tak není. Ropa Brent se obchoduje za více než 56 dolarů za barel, tedy za prakticky nejvíce za poslední takřka rok, za celé období od propuknutí koronavirové pandemie.
Čeští řidiči, zejména benzínových vozů, se tak musí v příštích týdnech připravit na zdražení pohonných hmot, a to až o desetihaléře.
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.