V Polsku panikařící lidé horečně vykupují pohonné hmoty
Polskem se šíří panika z nedostatku pohonných hmot, zejména nafty, některé pumpy v zemi mu údajně už i čelí. Panika... více
Pohonné hmoty v Polsku jsou dramaticky levnější než ty v Česku. Rozdíl činí v případě benzínu průměrně 8,43 Kč/l, v případě nafty průměrně 8,34 Kč/l. Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnila Evropská komise. Jedná se o průměry, resp. rozdíly průměrů, vždy za celou zemi; například v pohraničí se ceny od těch průměrných mohou i poměrně výrazně lišit. Takto široce rozevřené cenové nůžky mezi cenami pohonných hmot v Česku a v Polsku jsou zcela mimořádné a dost možná rekordní – alespoň tedy v novodobé historii obou zemí od 90. let minulého století.
Extrémně levné ceny pohonných hmot vedou v Polsku k jejich horečnému vykupování. Částečně i proto, že se lidé obávají, že takto výhodně nízké dlouho nezůstanou a předzásobují se. Zároveň ovšem klesá chuť firem, jež do Polska pohonné hmoty dováží z jiných zemí, aby tak dále činily. Nízké marže v Polsku zkrátka odrazují od zásobování země pohonnými hmotami ze zahraničí, takže Polsko se tím více musí spoléhat na své domácí dodavatele. Jejich kapacity ale nejsou nekonečné a zásoby bezedné.
Polskem se proto šíří panika z nedostatku pohonných hmot, zejména nafty, a některé pumpy v zemi mu údajně už i čelí. Panika ještě urychluje zmíněné již tak horečné vykupování paliv ze strany Poláků, ale i cizinců, včetně Čechů. Pohonné hmoty jsou totiž nyní v Polsku nejlevnější v pevninské EU (viz opět tabulka Evropské komise níže); levnější i než v tradičně levnějších zemích typu Bulharska.
Důvodem polské láce, jež ovšem skončí nejpozději v den voleb, je tlak vládních politiků na státem kontrolovaný podnik Orlen, aby ten držel cenu pohonných hmot nízko a zvyšoval tak šance na jejich volební úspěch.
Polsku tak ovšem hrozí podobné fiasko jako loni Maďarsku, které kvůli nedostatku pohonných hmot muselo režim nadekretovaného udržování jejich extrémně nízké ceny za dramatických okolností opustit. Není vyloučeno, že tak Polsko bude muset učinit ještě před volbami v polovině října. To by zřejmě snížilo pravděpodobnost volebního triumfu vládních politiků.
Polskem se šíří panika z nedostatku pohonných hmot, zejména nafty, některé pumpy v zemi mu údajně už i čelí. Panika... více
Pohonné hmoty v Česku dále citelně zlevňují a o další desítky haléřů zlevní i v příštím týdnu. Zlevňují především vlivem mezinárodních faktorů,... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.